Nike
Shox
Μια ξεχωριστή σειρά από ανοιξιάτικα αθλητικά παπούτσια.

Ένας νέος τύπος απορρόφησης
Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η τεχνολογία αντικραδασμικής αντικραδασμικής προστασίας Air της Nike είχε αρχίσει να απογειώνεται. Αφού αρχικά εισήχθη στα παπούτσια τρεξίματος της μάρκας στα τέλη της δεκαετίας του '70, στη συνέχεια προστέθηκε σε ένα ευρύ φάσμα μοντέλων, από αθλητικά παπούτσια μπάσκετ έως αθλητικά παπούτσια lifestyle. Ωστόσο, η Nike καινοτομεί πάντα και δεν άργησαν οι σχεδιαστές της να ασχοληθούν με μια νέα μορφή αντικραδασμικής προστασίας. Ενώ το Air βασιζόταν σε μαλακά, μαξιλαράκια γεμάτα με αδρανές αέριο, αυτό το σύστημα υποστήριξης ήταν πιο μηχανικής φύσης. Ως εκ τούτου, παρουσίασε ένα εντελώς διαφορετικό σύνολο προκλήσεων για την ομάδα σχεδιασμού της. Μόλις αυτές επιλύθηκαν, ωστόσο, το φιλόδοξο έργο έφερε ένα μοναδικό τύπο παπουτσιού που όμοιό του δεν είχε ξαναγίνει. Επεκτεινόμενο σε μια συλλογή από εκκεντρικά σχέδια, όλα υπό την ομπρέλα της Nike Shox, άλλαξε τη σκηνή των αθλητικών παπουτσιών και συνεχίζει να προκαλεί κύματα στην κουλτούρα μέχρι σήμερα.
Ανακαλύπτοντας ένα κειμήλιο
Δεκαετίες αργότερα, το 2023, μια ομάδα επιμελητών με επικεφαλής τον διάσημο Γκλεν Άνταμσον απέκτησε αποκλειστική πρόσβαση στο Τμήμα Αρχείων της Nike. Αυτό το σπάνιο προνόμιο δόθηκε προκειμένου η ομάδα να βρει αντικείμενα για να τα παρουσιάσει σε μια έκθεση που επρόκειτο να ανοίξει στο Vitra Design Museum στη Γερμανία το 2025. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς τους, μαζί με πρωτότυπα και μη κυκλοφορημένα σχέδια, ανακάλυψαν ένα παράξενο μαραφέτι. Αποτελούμενο από έναν μεγάλο μεταλλικό σκελετό με ένα παπούτσι στο κέντρο του, είχε μεγάλα ελατήρια τοποθετημένα πάνω από το μπροστινό μέρος του ποδιού και πίσω από τη φτέρνα, και με την πρώτη ματιά, ήταν δύσκολο να φανταστεί κανείς ποιος θα μπορούσε να είναι ο σκοπός του. Στην πραγματικότητα είχε συναρμολογηθεί για να διερευνηθεί πώς η χρήση ελατηρίων θα επηρέαζε την κίνηση και την απορρόφηση ενός παπουτσιού. Αυτή η πειραματική συσκευή ήταν ένα κατάλοιπο από τις πρώτες στιγμές του προγράμματος Nike Shox και συνόψιζε απόλυτα την out-of-the-box σκέψη που το χαρακτήριζε.
Μια πολύπλοκη πρόκληση
Η παρουσία ενός τόσο εξειδικευμένου εξοπλισμού στα αρχεία της Nike δείχνει πόσο δύσκολο ήταν να σχεδιαστεί ένα αποτελεσματικό μηχανικό σύστημα απορρόφησης, και ίσως γι' αυτό η διαδικασία ανάπτυξης διήρκεσε τόσο πολύ. Ξεκινώντας το 1984, το έργο Shox καθοδηγήθηκε από τον σχεδιαστή Bruce Kilgore, ο οποίος είχε μόλις δημιουργήσει μία από τις πιο εμβληματικές σιλουέτες της μάρκας, το Air Force 1. Η ομάδα του Kilgore παρατήρησε τους σπρίντερ που έτρεχαν στον αναπηδητικό στίβο πολυουρεθάνης στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ για να εμπνευστεί και προχώρησε σε μια σειρά εμβιομηχανικών δοκιμών για να δει αν θα μπορούσε να αξιοποιήσει το υλικό για να παράγει το ίδιο είδος απόκρισης σε ένα παπούτσι. Εκείνη την εποχή, το Air Max δεν είχε ακόμη εφευρεθεί και η αντικραδασμική προστασία Shox επρόκειτο να αποτελέσει την εκπληκτική συνέχεια του Nike Air, αλλά οι σχεδιαστές πάλευαν να βρουν μια φόρμουλα που να λειτουργεί.
Η αναζήτηση της επιστροφής ενέργειας
Κατά την επόμενη δεκαετία, τα πειράματα της ομάδας συνεχίστηκαν, καθώς προσπαθούσαν να δημιουργήσουν ένα σύστημα απορρόφησης που θα μπορούσε να προσφέρει μεγάλη επιστροφή ενέργειας - κάτι που καμία μάρκα παπουτσιών δεν είχε επιτύχει εκείνη την εποχή. Στην πραγματικότητα, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, οι New York Times ανέφεραν ότι η έννοια της επιστροφής ενέργειας ήταν "εξαιρετικά περίπλοκη" και "ελάχιστα κατανοητή", αμφισβητώντας τους ισχυρισμούς των παγκόσμιων εταιρειών παπουτσιών ότι ήταν καν δυνατή. Παρ' όλα αυτά, οι σχεδιαστές της Nike συνέχισαν το έργο τους και εφάρμοσαν κάθε είδους τεχνικές στην αναζήτηση ενός παπουτσιού με επιστροφή ενέργειας. Προσπάθησαν ακόμη και να προσθέσουν ατσάλινα φυλλοειδή ελατήρια, τα οποία χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στην ανάρτηση οχημάτων, στη ενδιάμεση σόλα, αλλά ένα χρησιμοποιήσιμο προϊόν συνέχισε να τους διαφεύγει και ακόμη περισσότερα χρόνια πέρασαν χωρίς λύση. Εν τω μεταξύ, το Air Max έγινε παγκόσμια επιτυχία και η Nike ανέπτυξε το ευαίσθητο σύστημα απορρόφησης Zoom Air που επιστρέφει την ενέργεια. Τελικά, όμως, με τη συμβολή κορυφαίων σχεδιαστών όπως ο Sergio Lozano - το μυαλό πίσω από το Air Max 95 - και χάρη στις σύγχρονες τεχνικές παραγωγής αφρού, η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει ένα λειτουργικό πρωτότυπο. Ήταν πλέον το 1997.
Οι πυλώνες Shox
Έχοντας τελειοποιήσει τελικά τη μονάδα σόλας Shox, οι σχεδιαστές της Nike χρειάστηκαν άλλα τρία χρόνια για να καταλήξουν στην πρώτη σιλουέτα που θα την περιείχε. Αυτό το επαναστατικό μοντέλο που κυκλοφόρησε το 2000 ονομάστηκε Nike Shox R4- ένα όνομα που έδινε μια εικόνα του σχεδιασμού του παπουτσιού. Το R σήμαινε τρέξιμο, κάτι που ήταν κατάλληλο δεδομένου ότι η Nike βρισκόταν εδώ και καιρό στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας αθλητικών υποδημάτων, ενώ το 4 αντιπροσώπευε την κατασκευή του νέου μαξιλαριού, το οποίο αποτελούνταν από τέσσερις στήλες, γνωστές ως Shox Pillars ή "pucks". Τοποθετημένη κάτω από τη φτέρνα, κάθε Pillar ήταν ένας κοίλος σωλήνας κατασκευασμένος από έναν ειδικό τύπο αφρού πολυουρεθάνης, οι ελαστικές ιδιότητες του οποίου του επέτρεπαν να απορροφά την πρόσκρουση του ποδιού στο πάτωμα, συμπιέζοντας το κάτω από το βάρος του, πριν αναπηδήσει και επιστρέψει ενέργεια στον χρήστη καθώς ανασηκώνεται ξανά. Οι τέσσερις στήλες συγκρατούνταν στη θέση τους μεταξύ ενός ζεύγους πλακών TPU που βρίσκονταν κάτω από τη φτέρνα, η μία πάνω και η άλλη κάτω από αυτές, με μικρές εσοχές στο κέντρο για να διασφαλιστεί ότι κάθε Pillar πίεζε προς τα μέσα και όχι προς τα έξω και έτσι θα επιτύγχανε την επιστροφή ενέργειας που σχεδίαζε να παρέχει το ελατήριο. Αυτό βοήθησε στη σταθεροποίηση ολόκληρης της δομής Shox, ενώ ο παραδοσιακός αφρός Phylon γέμιζε την υπόλοιπη ενδιάμεση σόλα για να παρέχει άνετη στήριξη σε όλη τη διαδρομή μέχρι τα δάχτυλα των ποδιών.
Το Shox BB4
Λίγο καιρό μετά την κυκλοφορία του R4, η Nike λάνσαρε το δεύτερο παπούτσι με μηχανική απορρόφηση με τη μορφή του Shox BB4. Σχεδιάστηκε από τον Eric Avar, ο οποίος είχε επινοήσει μερικά από τα πιο επιτυχημένα αθλητικά παπούτσια μπάσκετ της Nike στη δεκαετία του '90, από κλασικά μοντέλα με υπογραφή όπως το Air Max Penny μέχρι το εξαιρετικά καινοτόμο Air Foamposite One. Ο Avar είχε ως στόχο να δώσει σε κάθε ένα από τα σχέδιά του "μία τολμηρή, εμβληματική έκφραση", δηλώνοντας ότι ήταν επίσης δυνατό να "ξεφύγει με δύο". Στο Shox BB4, χρειαζόταν μόνο μία, καθώς προσπάθησε να κάνει την απορρόφηση Shox το κεντρικό σημείο του μοντέλου, διακοσμώντας τις κολώνες σε ζωηρούς τόνους όπως το Lapis και το University Red.
Ένας τεχνολογικά προηγμένος σχεδιασμός
Μαζί με τους έντονα χρωματιστούς πυλώνες, ο Avar γέμισε το Shox BB4 με χαρακτηριστικά υψηλής τεχνολογίας για να το βελτιστοποιήσει για το άθλημα μπάσκετ υψηλής έντασης. Ένα λεπτομερές φύλλο σχεδιασμού από την εποχή εκείνη αποκάλυψε μερικά από αυτά, όπως τα εξάρματα στο μπροστινό μέρος του ποδιού, τα οποία εμπόδιζαν την κύλιση του ποδιού, το μορφοποιημένο συνθετικό δερμάτινο επάνω μέρος, το οποίο διέθετε μια "εσωτερικευμένη δομή σταθερότητας κατά της ανατροπής στη μεσαία πλευρά", και την εξωτερική σόλα ψαροκόκαλο, η οποία ήταν κατασκευασμένη από ανθεκτικό καουτσούκ και παρείχε μέγιστη πρόσφυση. Είναι ενδιαφέρον ότι περιέγραφε τη νέα αντικραδασμική προστασία ως "Exposed Phase heel Air-Sole unit", ίσως θέλοντας να τη συνδέσει με την τεχνολογία Air που είχε κάνει τη μάρκα τόσο επιτυχημένη, αφού κάθε ένας από τους σωλήνες είχε αέρα στο κοίλο κέντρο του. Για να συνοδεύσει αυτή τη μονάδα φτέρνας, το BB4 είχε μια αρθρωτή μονάδα Zoom Air στο μπροστινό μέρος του ποδιού, που σημαίνει ότι περιείχε δύο από τις πιο ελαστικές τεχνολογίες ενδιάμεσης σόλας. Αυτό επέτρεψε στη Nike να δηλώσει στο ίδιο κομμάτι ότι ήταν "το μέλλον των υποδημάτων μπάσκετ υψηλής απόδοσης, αιχμής και καινοτομίας" και ότι ήταν "σχεδιασμένο για να ωθεί τους καλύτερους του παιχνιδιού στο υψηλότερο επίπεδο εκρηκτικότητας, οδήγησης και ταχύτητας".
Μια φουτουριστική αισθητική
Τα R4 και BB4 συγκέντρωσαν μεγάλη προσοχή όταν πρωτοβγήκαν, όχι μόνο λόγω της φουτουριστικής αισθητικής τους, η οποία απευθυνόταν στα αισθήματα της εποχής. Η νέα χιλιετία είχε μόλις ξεκινήσει και υπήρχε έντονη επιθυμία για προϊόντα που έμοιαζαν να προέρχονται από το μέλλον. Τα Shox Pillars είχαν σίγουρα αυτή την εμφάνιση, αλλά το κομψό καλούπι στο πάνω μέρος τόσο του R4 όσο και του BB4 ταίριαζε επίσης σε αυτή την τάση. Αυτό δεν ήταν τυχαίο, καθώς οι σχεδιαστές πίσω από κάθε παπούτσι είχαν χρησιμοποιήσει διαστημικές στολές και άλλο εξοπλισμό της διαστημικής εποχής για έμπνευση. Παράλληλα με το ειδικά σχεδιασμένο λογότυπο Nike Shox, τόσο το R4 όσο και το BB4 έφεραν επίσης το διακριτικό λογότυπο πέντε σημείων του οραματικού Alpha Project της Nike, το οποίο είχε ξεκινήσει στις αρχές του 1999 και είχε ως στόχο να βοηθήσει τους αθλητές να βελτιώσουν την απόδοσή τους μέσω εξειδικευμένων ενδυμάτων. Από μόνο του, αυτό έδινε στο παπούτσι μια αίσθηση επιστημονικής φαντασίας, όπως και τα γυαλιστερά συνθετικά υλικά και οι μεταλλικοί τόνοι, οι ρέουσες γραμμές και οι οπές, οι αντανακλαστικές πινελιές και τα στοιχεία ήπιου ιριδισμού. Συν τοις άλλοις, οι κολόνες της φτέρνας είχαν την όψη κινητήρων διαστημικών πυραύλων, οπότε ολόκληρος ο σχεδιασμός έμοιαζε με ένα κομμάτι τεχνολογίας που είχε έρθει από το μέλλον.
Μια απίστευτη αθλητική στιγμή
Αυτός ο συνδυασμός τεχνολογίας αιχμής για τις επιδόσεις και χαρακτηριστικής εμφάνισης είδε τα πρώτα παπούτσια Shox να αναπτύσσουν μια ισχυρή αρχική οπαδότητα. Ωστόσο, το BB4 ήταν αυτό που πραγματικά απογειώθηκε χάρη σε μια αθλητική στιγμή που είναι τόσο εντυπωσιακή σήμερα όσο και τότε. Συνέβη στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2000 στο Σίδνεϊ, όταν η ανδρική ομάδα μπάσκετ των Ηνωμένων Πολιτειών πήγε για το 12ο χρυσό μετάλλιο στην ιστορία της διοργάνωσης. Έχοντας ήδη νικήσει την Κίνα, την Ιταλία, τη Λιθουανία και τη Νέα Ζηλανδία, οι ΗΠΑ εμφανίστηκαν στο The Dome του Σίδνεϊ στις 25 Σεπτεμβρίου για να παίξουν τον τελευταίο αγώνα του ομίλου τους εναντίον της Γαλλίας. Ο αγώνας βρισκόταν στο δεύτερο ημίχρονο και οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν ήδη δημιουργήσει ένα ισχυρό προβάδισμα 15 πόντων, όταν ο αρχηγός της ομάδας Γκάρι Πέιτον έσπρωξε προς το καλάθι μόνο και μόνο για να δει το σουτ του να πέφτει άουτ. Καθώς η μπάλα αναπήδησε και η γαλλική ομάδα έδειχνε να φεύγει με την πρόκριση, ο Vince Carter όρμησε από το πουθενά για να πάρει τη φάση. Ο Κάρτερ είχε αναδειχθεί στις δύο προηγούμενες σεζόν του ΝΒΑ, αρχικά κερδίζοντας το βραβείο του Rookie of the Year το 1999 και στη συνέχεια με μια από τις πιο θρυλικές εμφανίσεις στην ιστορία του Slam Dunk Contest το 2000, το οποίο κέρδισε με εξαιρετικό στυλ μετά από μια σειρά από εντυπωσιακά καρφώματα. Αυτό που έκανε στη συνέχεια, όμως, ξεπέρασε όλα αυτά τα προηγούμενα επιτεύγματα. Ξεπέρασε με δύναμη τη γραμμή των τριών πόντων στο δρόμο του προς τη στεφάνη, μόνο και μόνο για να συναντήσει τον ψηλότερο άνθρωπο στο γήπεδο, τον Γάλλο Frédéric Weis, ύψους 1,80μ. Χωρίς να σταματήσει, συνέχισε, χρησιμοποιώντας τα νέα του αθλητικά παπούτσια Shox για να πηδήξει ψηλά πάνω από το κεφάλι του γιγάντιου αμυντικού και να ρίξει τη μπάλα στα δίχτυα.
Le dunk de la mort
Μια διάσημη εικόνα που αποτύπωσε το απίστευτο κάρφωμα του Κάρτερ απεικονίζει τον παίκτη να κρέμεται στον αέρα πάνω από έναν εμβρόντητο Weis, με ένα ζευγάρι γυαλιστερά λευκά και σκούρα ναυτικά Shox BB4 στα πόδια του και τη μπάλα να κρατάει στο ένα χέρι καθώς την κουνάει προς το δίχτυ. Στο βάθος διακρίνονται οι συμπαίκτες του Gary Payton και Kevin Garnett να παρακολουθούν με δέος, ο τελευταίος με το στόμα ανοιχτό από έκπληξη. Οι Ηνωμένες Πολιτείες κέρδισαν άνετα το παιχνίδι και νίκησαν ξανά τη Γαλλία μια εβδομάδα αργότερα για να πάρουν το χρυσό μετάλλιο, αλλά το εκπληκτικό κάρφωμα του Κάρτερ ήταν ίσως η πιο αξιομνημόνευτη στιγμή του τουρνουά, δίνοντας μεγάλη προβολή στο BB4. Μεταξύ των γαλλικών μέσων ενημέρωσης, το σουτ έγινε γνωστό ως "le dunk de la mort" ή "Το κάρφωμα του θανάτου", ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες έμεινε στην ιστορία ως ένα από τα πιο εμβληματικά παραδείγματα "αφισοκόλλησης" - η πράξη ενός παίκτη να κάνει κάτι τόσο αξιοσημείωτο που θα μπορούσε να εμφανιστεί σε αφίσα.
Η αρχή μιας ευημερούσας συνεργασίας
Για τον Weis, το Dunk of Death ήταν μια τιμωρία, αλλά το πήρε καλά, και όταν πήρε συνέντευξη από το ESPN για τη 15η επέτειο του γεγονότος, ήταν μεγαλόψυχος, λέγοντας ότι ο Carter "αξίζει να γράψει ιστορία". Δήλωσε επίσης ότι η 25η Σεπτεμβρίου 2000 ήταν η ημέρα που "έμαθε ότι οι άνθρωποι μπορούν να πετάξουν". Εν τω μεταξύ, για τον Κάρτερ, ήταν μια στιγμή που καθόρισε την καριέρα του και σηματοδότησε την έναρξη μιας μακροχρόνιας συνεργασίας με τη Nike, η οποία ήταν εξαιρετικά σημαντική για τον ίδιο, αφού νωρίτερα εκείνη τη χρονιά είχε αθετήσει το 10ετές συμβόλαιό του με την Puma. Έκτοτε, τα μοντέλα Shox χρησιμοποιούνταν συχνά ως υπογραφή των παπουτσιών του και εμφανίστηκε μαζί με τον συμπαίκτη του Γκάρι Πέιτον σε μια σειρά από διαφημιστικά σποτ με γλώσσα στο μάτι που αναδείκνυαν την ελατηριωτότητα του συστήματος στήριξης Shox. Εκμεταλλευόμενη το εξαιρετικό ολυμπιακό κάρφωμα του Κάρτερ, το οποίο από μόνο του ήταν η τέλεια διαφήμιση για την τεχνολογία, η Nike δημιούργησε μια καμπάνια μάρκετινγκ που βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό γύρω από έναν και μόνο θόρυβο: το "boing" των Shox Pillars. Ο ήχος ακουγόταν σε όλες τις τηλεοπτικές διαφημίσεις, οι οποίες έδειχναν τον Κάρτερ να πηδάει πάνω από ανθρώπους για να κάνει ένα κάρφωμα, και η λέξη εμφανιζόταν ως το μοναδικό κείμενο στις αφίσες που προωθούσαν τα Shox.
Το Shox VC 1
Το 2001, με αφορμή αυτή την πιασάρικη καμπάνια, κυκλοφόρησε το πρώτο υπογεγραμμένο παπούτσι του Κάρτερ, το Shox VC 1. Δημιουργήθηκε από τον τότε Διευθυντή Σχεδιασμού της Nike Basketball, Aaron Cooper, ο οποίος είχε καθιερωθεί ως ισχυρή δημιουργική φωνή στο τμήμα μετά την ένταξή του ως Senior Designer το 1994, και υποτίθεται ότι θα διέθετε μαξιλαράκι Shox σε όλο το μήκος, αλλά οι μηχανικοί δεν μπόρεσαν να κατασκευάσουν ένα λειτουργικό προϊόν εγκαίρως για την προβλεπόμενη κυκλοφορία. Ως αποτέλεσμα, διέθετε τέσσερις πυλώνες Shox στη φτέρνα, όπως ακριβώς και το BB4, ενώ το καινοτόμο επάνω μέρος του περιλάμβανε ένα σφιχτό πλέγμα που περικλείεται σε ένα στρώμα Foamposite. Αυτός ο συνδυασμός ενός ανθεκτικού, αεροδυναμικού εξωτερικού, ενός εσωτερικού που μοιάζει με κάλτσα και μιας ελαστικής μονάδας σόλας επέτρεψε στον Carter να κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα, πτήση και αναπήδηση από ποτέ άλλοτε. Εν τω μεταξύ, το μίνιμαλ εξωτερικό του ήταν τονισμένο τόσο με το λογότυπο Nike Shox όσο και με τα πέντε σημεία του Alpha Project, και στερεωνόταν με ένα νέο σύστημα κλειδώματος κορδονιών με βαρέλι που αναπτύχθηκε από τον Cooper και στη συνέχεια κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τη Nike.
Επέκταση της σειράς Shox
Την ίδια χρονιά που κυκλοφόρησε το VC 1, η Nike επανέλαβε επίσης τη σειρά αθλητικών παπουτσιών Shox, αρχικά με το R4+, το οποίο είχε επάνω μέρος από πλέγμα και σύστημα στερέωσης με φερμουάρ, και στη συνέχεια με ένα μοντέλο που ονομάστηκε Shox NZ. Δημιουργήθηκε επίσης ένα αποκλειστικό παπούτσι προπόνησης Shox, γνωστό ως XT, το οποίο πρόσθεσε άλλες τρεις στήλες Shox Pillars σε σειρά κάτω από το μέσο του ποδιού για συνολικά επτά υποστηρικτικές στήλες. Το 2002, η τεχνολογία Shox βρήκε το δρόμο της σε ένα παπούτσι μπέιζμπολ, καθώς εφαρμόστηκε στην υπογεγραμμένη σειρά του παίκτη All-Star Ken Griffey, τα προηγούμενα παπούτσια του οποίου διέθεταν πάντα αντικραδασμική προστασία Air Max. Ωστόσο, οι πιο καινοτόμες σιλουέτες ήταν και πάλι αυτές που δημιούργησε η Nike Basketball, οι σχεδιαστές της οποίας κατάφεραν τελικά να επεκτείνουν την απορρόφηση Shox σε όλο το μήκος της σόλας στο Shox VC 2. Η κομψή και γλυκιά εμφάνιση του VC 2 βασίστηκε σε μια Bentley και ο πρωτοποριακός σχεδιασμός του επηρέασε τον Andy Caine να ενταχθεί στη μάρκα. Αργότερα θα παρατηρούσε ότι το παπούτσι ήταν "πολύπλοκο και απλό ταυτόχρονα" και τελικά έγινε αντιπρόεδρος του τμήματος σχεδιασμού υποδημάτων της Nike.
Ένα ελατήριο στο βήμα του
Για να αναδείξει την αναπήδηση που επιστρέφει την ενέργεια του δεύτερου υπογεγραμμένου παπουτσιού του Κάρτερ, η Nike δημιούργησε άλλο ένα ανάλαφρο διαφημιστικό σποτ με πρωταγωνιστή τον παίκτη των Τορόντο Ράπτορς. Σε αυτό, χορεύει σε έναν δρόμο με ανοιξιάτικο βήμα, πηδάει δυναμικά σε ένα δέντρο για να σώσει τη γάτα μιας κυρίας πριν συλλάβει έναν κλέφτη, χορεύει με μια γυναίκα στο δρόμο και εκτελεί μια σειρά από ακροβατικές κινήσεις. Στο τέλος, περνάει από μια πόρτα με την ένδειξη "Raptors Basketball", πριν σκίσει το μοβ κοστούμι του για να αποκαλύψει ότι από κάτω φοράει την εξάρτυσή του για μπάσκετ και τρέξει στο γήπεδο για να παίξει έναν αγώνα. Όπως και οι προηγούμενες διαφημίσεις, έτσι και αυτή έδωσε έμφαση στις ικανότητες απόδοσης των αθλητικών παπουτσιών μπάσκετ Shox της Nike, τα οποία φορούσαν πλέον αρκετοί παίκτες του NBA, συμπεριλαμβανομένου του All-Star Jason Kidd, ο οποίος είχε πρωταγωνιστήσει μαζί με τον Carter στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2000.
Το Shox Stunner
Ωστόσο, δεν ήταν μόνο τα μοντέλα VC που ήταν δημοφιλή: ένα άλλο σχέδιο που σχεδίασε ο Cooper, γνωστό ως Shox Stunner, θεωρήθηκε ένα από τα καλύτερα παπούτσια μπάσκετ Shox. Αυτός ο εξαιρετικά προηγμένος προπονητής προέκυψε αφότου ο Cooper και ο συνάδελφός του σχεδιαστής Eric Avar επέλεξαν να τιμήσουν τον αποχωρήσαντα συνάδελφο David Bond με ένα ειδικό παπούτσι αφιερωμένο στη δημιουργική επιρροή που είχε ασκήσει στη Nike Basketball κατά τη διάρκεια των δέκα και πλέον ετών εργασίας του στο τμήμα. Για να το φτιάξουν, συγκέντρωσαν μια συλλογή χαρακτηριστικών υψηλής απόδοσης από μερικές από τις πιο επιδραστικές σιλουέτες της μάρκας στα τέλη της δεκαετίας του '90 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όπως το Nike Air Penny IV, το Air Flightposite, το Air Kukini και το Air Presto. Αντί να επιλέξουν να δώσουν στο Stunner μια μονάδα σόλας Air, όπως όλα αυτά τα άλλα σχέδια, ο Cooper και ο Avar αποφάσισαν να το διακρίνουν με μαξιλάρι Shox, αποδεικνύοντας έτσι πόσο σεβαστή ήταν η τεχνολογία εκείνη την εποχή.
Ένα παπούτσι με επιρροή
Με την κυκλοφορία του, το Stunner έγινε απίστευτα δημοφιλές, καθώς φορέθηκε από αξιόλογους All-Stars του NBA, όπως ο Tim Hardaway και ο Baron Davis, η All-Star του WNBA Sue Bird και ολόκληρη η σύνθεση των Maryland Terrapins, οι οποίοι αποτέλεσαν άλλη μια σπουδαία διαφήμιση για την τεχνολογία Shox, καθώς κέρδισαν το πρώτο τουρνουά NCAA της ομάδας φορώντας το παπούτσι το 2002. Ο έξυπνος σχεδιασμός του Cooper συνοδεύτηκε επίσης από ένα λαστιχένιο βραχιολάκι που έγινε περιζήτητο από μόνο του και κατέληξε να επηρεάσει το εξαιρετικά επιτυχημένο περιβραχιόνιο του Livestrong Foundation, το οποίο ξεκίνησε μια παγκόσμια τρέλα για αυτό το είδος αξεσουάρ.
Η άνοδος και η πτώση του συστήματος απορρόφησης Shox
Τα αθλητικά παπούτσια Shox της Nike συνέχισαν να είναι δημοφιλή μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν η σειρά επεκτάθηκε με ακόμη περισσότερα μοντέλα του Vince Carter. Αυτό κορυφώθηκε το 2006 με το Shox VC 5, ενώ άλλα νέα σχέδια περιλάμβαναν το Shox TL, το όνομα του οποίου βασίστηκε στην "ολική" κάλυψη Shox που παρείχαν οι δώδεκα στήλες κατά μήκος της σόλας του. Ο κόσμος του τένις απέκτησε επίσης ένα σχέδιο Shox, όταν η Σερένα Γουίλιαμς φόρεσε το Shox Glamour στο Flushing Meadows το 2004, ενώ το ογκώδες Shox Bomber κυκλοφόρησε το 2005 ως ένα ακόμη μοντέλο μπάσκετ, αυτό που φορούσε ο σταρ των Indiana Pacers Jermaine O'Neal. Εν τω μεταξύ, τα παπούτσια Shox εμφανίστηκαν στη λαϊκή κουλτούρα, καθώς ο Hugh Laurie τα φορούσε συχνά υποδυόμενος την κυνική ιδιοφυΐα Dr. Gregory House στην τηλεοπτική σειρά με την υψηλή βαθμολογία του χαρακτήρα. Στη συνέχεια, το 2006, η τεχνολογία ενεπλάκη σε διαμάχη όταν η Nike πρότεινε ότι η αντίπαλη εταιρεία υποδημάτων adidas είχε αντιγράψει ορισμένα συστατικά της σόλας Shox για να φτιάξει τη δική της α3 αντικραδασμική προστασία. Κατατέθηκε αγωγή για παραβίαση διπλώματος ευρεσιτεχνίας κατά της adidas, με το θέμα να διευθετείται τελικά εκτός δικαστηρίου το 2007. Ωστόσο, σε αυτό το σημείο, το επιχείρημα ήταν άνευ αντικειμένου, καθώς το Shox είχε χάσει κατά κάποιο τρόπο την ελκυστικότητά του και η τεχνολογία έπεσε εκτός της επικρατούσας τάσης.
Μια υπόγεια ακολουθία
Μετά το 2006, τα παπούτσια Shox δεν ήταν ούτε κατά διάνοια τόσο δημοφιλή όσο ήταν πριν, και οι σχεδιαστές της Nike σταμάτησαν να χρησιμοποιούν τη μηχανική αντικραδασμική προστασία σε νέα σχέδια αθλητικών παπουτσιών. Κάποιοι υποστήριξαν ότι αυτό οφειλόταν στην αντισυμβατική εμφάνιση, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι το μαξιλάρι δεν ήταν τόσο ελαστικό ή τόσο άνετο όσο πρότεινε η μάρκα. Όποιος και αν ήταν ο λόγος, το Shox έπεσε από το ραντάρ για μεγάλο χρονικό διάστημα, διατηρώντας μόνο ένα κοινό σε διάφορες υποκουλτούρες στην Ευρώπη, όπου το φορούσαν ορισμένες ομάδες οπαδών του ποδοσφαίρου. Εν τω μεταξύ, στο Ηνωμένο Βασίλειο έγινε σημαντικό μέρος της underground grime σκηνής, όπου η τολμηρή, χαρακτηριστική εμφάνιση των Shox Pillars αποτελούσε μια ισχυρή δήλωση μόδας και επέτρεψε στα μέλη της υποκουλτούρας να δημιουργήσουν μια ταυτότητα που τους συνέδεε μεταξύ τους. Ως αποτέλεσμα, ένα συγκεκριμένο street-cred συνδέθηκε με μοντέλα όπως το Shox R4, το οποίο παρείχε μια επαναστατική εναλλακτική λύση στις mainstream τάσεις της μόδας, ακόμη και όταν ξεχάστηκε από την πλειοψηφία των οπαδών των sneakers.
Μια ήσυχη περίοδος
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010, μικρές αναλαμπές του Shox μπορούσαν να παρατηρηθούν με διάφορες αποχρώσεις NZ που κυκλοφόρησαν γύρω στο 2014 και το 2015 μαζί με ένα μαύρο και χρυσό Shox TLX Mid, αλλά αυτά δεν κατάφεραν να κερδίσουν μεγάλη απήχηση. Η μάρκα πειραματίστηκε ακόμη και με πιο ριζοσπαστικά σχέδια, συμπεριλαμβανομένου του ακυκλοφόρητου Air Force 1 Shox, το οποίο κατέληξε να αγοραστεί από έναν πρώην υπάλληλο της Nike σε μια διαδικτυακή δημοπρασία. Το 2018, η Nike έκανε μια πιο συντονισμένη προσπάθεια να ανανεώσει την τεχνολογία μέσω ενός νέου μοντέλου με την ονομασία Shox Gravity. Η ανανεωμένη αισθητική του διέθετε λείες κυλινδρικές στήλες σε ένα πλαίσιο κάτω από τη φτέρνα, φέρνοντας μια νέα εμφάνιση Shox που θύμιζε ένα πρωτότυπο του 1991 από τη φάση ανάπτυξης του Kilgore. Στη συνέχεια, αυτό συνδυάστηκε με τεχνολογίες αιχμής της Nike, όπως το Flyknit και το Flywire, για να γίνει το παπούτσι πιο ανθεκτικό και άνετο.
Επιστροφή στο προσκήνιο
Το Gravity σημείωσε κάποια επιτυχία, αλλά ήταν η εκπληκτική συνεργασία του 2019 με την Comme des Garçons που έσπρωξε πραγματικά το Shox πίσω στο προσκήνιο. Εκμεταλλευόμενοι την τάση για ογκώδη δρομείς Y2K που εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 2010, η CDG συνεργάστηκε με τη Nike για να δημιουργήσει δύο σούπερ χοντρές εκδόσεις του Shox TL του 2003. Αυτά είχαν ακόμη πιο εκκεντρική εμφάνιση από το πρωτότυπο, με χοντροκομμένο επάνω μέρος από πλέγμα, επαναστατικές λεπτομέρειες και εκθαμβωτικές αλυσίδες Comme des Garçons που τυλίγονται γύρω από το μέσο του ποδιού. Αυτός ο εντυπωσιακός σχεδιασμός ταίριαζε απόλυτα με την εξωπραγματική εμφάνιση του μαξιλαριού Shox πλήρους μήκους κάτω από το πόδι και ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για να επανεισαχθεί η τεχνολογία κληρονομιάς στην κουλτούρα των αθλητικών παπουτσιών.
Τιμώντας τη σκηνή του grime
Παράλληλα με τα αθλητικά παπούτσια CdG x Shox, η Nike επέλεξε να τιμήσει την ιστορική σύνδεση μεταξύ των Shox και της grime σκηνής του Ηνωμένου Βασιλείου, συνεργαζόμενη με τον Βρετανο-Νιγηριανό ράπερ και παραγωγό δίσκων Skepta. Ο Skepta, εξέχων grime MC καθ' όλη τη διάρκεια των δεκαετιών 2000 και 2010, επέλεξε το μοντέλο TL επειδή "συνήθιζε να βλέπει όλα τα παιδιά να ροκάρουν Shox" όταν ταξίδευε στη βορειοδυτική Αγγλία και ήθελε να γιορτάσει αυτό που γι' αυτόν ήταν "ένα πραγματικό παπούτσι του δρόμου". Ο σχεδιασμός του περιείχε στοιχεία που αποτίουν φόρο τιμής στη νιγηριανή του κληρονομιά, όπως ένα ισχυρό σχέδιο λιονταριού στην εσωτερική σόλα. Αυτό το εντυπωσιακό μοτίβο ήταν εμπνευσμένο από τα ρούχα Isiagu του λαού Igbo της Νιγηρίας, τα οποία συμβολίζουν τη δύναμη, την εξουσία και την υπερηφάνεια. Ο Skepta έγινε αρχηγός της Νιγηρίας τον Απρίλιο του 2018, οπότε το Shox TL του φτιάχτηκε για να τιμήσει αυτό το γεγονός καθώς και τις ρίζες της οικογένειάς του, ενώ παράλληλα συνέδεσε τη χώρα με τον υπόλοιπο κόσμο χρησιμοποιώντας τη δύναμη του πολιτισμού.
Η επιστροφή αρχίζει
Αυτές οι δύο αξέχαστες συνεργασίες παρείχαν μια νέα βάση πάνω στην οποία η Nike θα μπορούσε να χτίσει μια συλλογή αθλητικών παπουτσιών Shox για την επόμενη γενιά. Το R4, το BB4 και το TL επανήλθαν, μαζί με τα αποκλειστικά γυναικεία μοντέλα, όπως το Enigma και το Nova. Αυτό ενθάρρυνε τον Vince Carter, ο οποίος έπαιζε πλέον τις δύο τελευταίες σεζόν της θαυμάσιας καριέρας του στο NBA με τους Atlanta Hawks, να βγει στο γήπεδο με αθλητικά παπούτσια Shox για άλλη μια φορά. Το 2019, η Nike παρήγαγε ακόμη και τρεις εκδόσεις του TL με τον Βραζιλιάνο ποδοσφαιριστή Νεϊμάρ, ενώ ο Καναδός ράπερ Drake εντοπίστηκε επίσης να φοράει ένα ζευγάρι R4 κατά τη διάρκεια της περιοδείας του Assassination Vacation Tour 2019, καθώς η επιστροφή των Shox άρχισε να παίρνει ταχύτητα.
Μοντέρνες συνεργασίες
Το 2020, υπήρξε ένας πολλαπλασιασμός των χρωμάτων Shox, και μετά από ένα ήσυχο 2021, ένα άλλο κύμα συνεργασιών το 2022 είδε τον μακροχρόνιο συνεργάτη της Nike, την Supreme, να σχεδιάζει δύο εκδόσεις μιας πρώιμης σιλουέτας Shox, γνωστής ως Ride 2. Αυτά τα λευκά και κόκκινα αθλητικά παπούτσια ενσάρκωναν τη ρετρό εμφάνιση του δρομέα της Y2K με το μείγμα από πλέγμα και ρέουσες δερμάτινες επικαλύψεις πάνω σε μια ογκώδη ενδιάμεση σόλα και, όπως οι περισσότερες συνεργασίες Supreme x Nike, αποδείχθηκαν πολύ δημοφιλείς. Περίπου την ίδια εποχή, η Βρετανίδα σχεδιάστρια Martine Rose παρουσίασε τη δική της μοναδική εκδοχή της γραμμής ως μέρος της συλλογής της Άνοιξη 2023 κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου τον Ιούνιο του 2022. Παίζοντας με το αγαπημένο της στυλ παπουτσιών mule, η Rose άνοιξε το τακούνι του σχεδίου της, γνωστού ως Shox Mule MR4, και αύξησε το ύψος των στηλών Shox για να του δώσει περισσότερο την αίσθηση πλατφόρμας. Εν τω μεταξύ, κομψά κεντήματα και διακριτικό branding στόλισαν το πάνω μέρος για μια εκλεπτυσμένη εμφάνιση που έφερε στο σχέδιο ευρεία αναγνώριση στον κόσμο της μόδας και οδήγησε στην κυκλοφορία άλλων τριών ζωντανών χρωμάτων το 2023.
Μια νέα εποχή για την τεχνολογία Shox
Έχοντας αποτύχει να τραβήξουν την προσοχή των οπαδών των αθλητικών παπουτσιών ή των καθημερινών χρηστών κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 2010, τα παπούτσια Shox επέστρεψαν τελικά στην επικαιρότητα στις αρχές της δεκαετίας του 2020, ξεκινώντας μια νέα εποχή ευημερίας για την τεχνολογία απορρόφησης δεκαετιών. Βασιζόμενη στις δημοφιλείς συνεργασίες του 2022 και του 2023, η Nike εστίασε εκ νέου τις προσπάθειές της στα κλασικά σχέδια Shox, με μια ρετρό έκδοση του OG R4 να κυκλοφορεί το 2024 μαζί με πλήθος νέων χρωμάτων και ακόμη περισσότερα Shox TL, τα οποία αποτελούσαν βασικό μέρος της ανανεωμένης σειράς Shox από το 2019. Επιπλέον, το Shox Ride 2 επανήλθε για πρώτη φορά ως γενική έκδοση μετά την επιτυχία του ως συνεργατικό sneaker δύο χρόνια πριν. Με όλο το hype των προηγούμενων ετών, αυτές οι κυκλοφορίες είχαν μεγάλη επιτυχία και τα ριζοσπαστικά sneakers διείσδυσαν στην κουλτούρα, εμφανιζόμενα στα πόδια διασημοτήτων όπως ο αστέρας του χιπ χοπ Kendrick Lamar, ο οποίος εξέπληξε τους πάντες όταν εμφανίστηκε στο The Pop Out: Ken and Friends με το αρχικό Comet Red του R4. Ακολούθησε φρενίτιδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς οι θαυμαστές του μπήκαν στο διαδίκτυο για να συζητήσουν την αντισυμβατική επιλογή των αθλητικών παπουτσιών του σημαίνοντος μουσικού και ξαφνικά όλοι μιλούσαν ξανά για τα Shox.
Μια τεχνολογία μπροστά από την εποχή της
Γεγονότα όπως αυτό αποδεικνύουν πόσο αινιγματικό είναι και ήταν πάντα το σύστημα απορρόφησης Shox της Nike, καθώς περισσότερα από είκοσι χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία, συνεχίζει να γοητεύει τους λάτρεις των αθλητικών παπουτσιών σε όλο τον κόσμο. Παρόλο που η τεχνολογία σχεδιάστηκε αρχικά ως εναλλακτική λύση και ίσως ως διάδοχος του Nike Air, είναι η μοναδική αισθητική των χαρακτηριστικών πυλώνων Shox Pillars που έχει προσελκύσει τους περισσότερους οπαδούς. Αυτό είναι επίσης αυτό που κρατάει το Shox επίκαιρο, ακόμη και με την παρουσία πιο ελαφρών αφρώδων υλικών που επιστρέφουν ενέργεια, όπως το Nike React. Παρά την ύπαρξη τόσο προηγμένων συστημάτων απορρόφησης, οι σιλουέτες Shox έχουν βρει μια θέση στη σύγχρονη κουλτούρα των sneakers, τόσο μεταξύ εκείνων που τις θυμούνται με αγάπη από τα χρόνια του Vince Carter όσο και στη νέα κοινότητα των οπαδών που λατρεύουν τα τολμηρά σχέδιά τους. Ακόμα και στις αρχές της χιλιετίας αυτά τα παπούτσια ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους, αλλά καταφέρνουν ακόμα και σήμερα να προκαλούν την ίδια αίσθηση με το φουτουριστικό τους στυλ και τις ελαστικές σόλες τους.