SPORTSHOWROOM

Nike

Air Force 1

Η ιστορία μιας εικόνας.

Air Force 1
© Nike

Ένα επιφανές όνομα

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η Nike ήταν γνωστή για την τεχνογνωσία της στο τρέξιμο, αλλά ήταν σχετικά μικρή στη σκηνή του μπάσκετ. Θέλοντας να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, η μάρκα άρχισε να εργάζεται πάνω σε ένα μοντέλο που θα ονομαζόταν Nike Air Force 1 από το διάσημο αμερικανικό προεδρικό αεροσκάφος. Αυτό το μεγαλόπνοο όνομα θα αποδεικνυόταν μια ευοίωνη επιλογή, καθώς το σχέδιο θα γινόταν τελικά τόσο αναγνωρίσιμο σε όλο τον κόσμο όσο και ο συνονόματός του.

© Nike

Απορρόφηση αέρα σε παπούτσι μπάσκετ

Στο Air Force 1, η Nike ήθελε να δημιουργήσει έναν διαφορετικό τύπο παπουτσιού, ένα παπούτσι κατασκευασμένο για εκρηκτικά άλματα και γρήγορες κινήσεις, το οποίο είχε επίσης την απορρόφηση για να μαλακώνει τις βαριές προσγειώσεις. Στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, η τεχνολογία Air sole είχε εισαχθεί για πρώτη φορά και η Nike γνώριζε ότι αν αυτή η πρωτοποριακή καινοτομία μπορούσε να μεταφερθεί σε ένα παπούτσι μπάσκετ, θα είχε βαθιά επίδραση στην ποιότητα του σχεδιασμού. Δεν ήταν μόνο ικανή να παρέχει το είδος της σταθερής, υποστηρικτικής βάσης που χρειάζονταν οι παίκτες του μπάσκετ, αλλά ήταν επίσης ένα άμεσα αναγνωρίσιμο σύμβολο της δημιουργικότητας και της αφοσίωσης της Nike στην παραγωγή των καλύτερων υποδημάτων.

© Nike

Ένας οραματιστής σχεδιαστής

Η μετάβαση της μονάδας σόλας Air σε ένα αθλητικό παπούτσι μπάσκετ θα απαιτούσε πολλή εφευρετικότητα και αποδείχθηκε μια δύσκολη πρόκληση. Δύο χρόνια μετά την έναρξη του εγχειρήματος, η σχεδιαστική ομάδα δεν είχε ακόμη καταφέρει να παράγει ένα παπούτσι μπάσκετ Air. Τότε ήταν που η Nike αποφάσισε να διορίσει τον οραματιστή σχεδιαστή Bruce Kilgore για να αναλάβει την ηγεσία του έργου. Έχοντας ήδη καθιερωθεί ως ένας αμερικανός σχεδιαστής προϊόντων με διακεκριμένη καριέρα, ήταν το ιδανικό πρόσωπο για να εργαστεί πάνω στο Nike Air Force 1.

Συμβουλές εμπειρογνωμόνων

Για να δημιουργήσει ένα παπούτσι μπάσκετ υψηλής ποιότητας, ο Kilgore ήξερε ότι θα έπρεπε να βάλει τη λειτουργία πάνω από τη φόρμα για να ικανοποιήσει τις ιδιαίτερες απαιτήσεις απόδοσης των παικτών. Η Nike έχει ιστορικό στο να επιστρατεύει εμπειρογνώμονες από διάφορους τομείς για να επιτύχει μια τέτοια λειτουργική καινοτομία, και αυτή τη φορά δεν ήταν διαφορετική. Ο Kilgore συμβουλεύτηκε ποδίατρους και άλλους ειδικούς για να βοηθήσουν στο έργο, και τελικά κατέληξαν σε μια ολοκαίνουργια μονάδα απορρόφησης Air που ήταν ειδική για το AF1.

Ένας σχεδιασμός επιδόσεων

Με τη σημαντική μονάδα σόλας στη θέση της, η ομάδα έστρεψε την προσοχή της σε άλλες χρηστικές πτυχές του σχεδιασμού. Ο Kilgore άντλησε έμπνευση από το Nike Approach, μια στιβαρή μπότα πεζοπορίας της οποίας η κάτω φτέρνα καμπυλώνει προς τα πάνω και μέσα προς τον αχίλλειο τένοντα. Αυτό το χαρακτηριστικό μεταφέρθηκε στο Air Force 1 για να παρέχει ευελιξία χωρίς συμβιβασμούς στη δύναμη, ενώ ένας ιδιοδεκτικός ιμάντας ενίσχυσε περαιτέρω την προστασία του αστραγάλου. Οι ανάγκες των παικτών για πρόσφυση καλύφθηκαν επίσης μέσω μιας σειράς εξειδικευμένων κυκλικών δομών στην εξωτερική σόλα από καουτσούκ που τους επέτρεπαν να αλλάζουν κατεύθυνση με απαράμιλλη ταχύτητα.

© Nike

Μια απροσδόκητη πηγή έμπνευσης

Ο σχεδιασμός του Kilgore εμπνεύστηκε και από την αρχιτεκτονική. Η κάτοψη του καθεδρικού ναού της Παναγίας των Παρισίων ενημέρωσε για την οδοντωτή εμφάνιση της ανθεκτικής σόλας - κάτι που από μόνο του σπάνια συναντούσε κανείς στα παπούτσια μπάσκετ εκείνης της εποχής - η οποία εξισορροπούσε το επιπλέον ύψος που παρείχε το Air cushioning στη σόλα. Αυτές οι ποικίλες επιρροές υποστηρίχθηκαν από έξυπνα μελετημένα στοιχεία, όπως ένα σύστημα κορδονιών μεταβλητού πλάτους που τραβούσε το πάνω μέρος πιο σφιχτά στο πόδι για στενή εφαρμογή και εξαιρετικό έλεγχο. Συνολικά, το τελικό προϊόν του Bruce συνδύασε το μινιμαλιστικό σχεδιαστικό ήθος του με την τεχνολογική ισχύ της Nike για να δημιουργήσει ένα καινοτόμο, κομψό παπούτσι που εισήγαγε το Nike Air στο άθλημα του μπάσκετ για πρώτη φορά όταν κυκλοφόρησε το 1982.

Δημιουργώντας μια εμβληματική εικόνα

Για να τραβήξει μεγαλύτερη προσοχή στο νέο της σχέδιο, η Nike επιστράτευσε μερικούς από τους κορυφαίους παίκτες του NBA για να δημιουργήσουν μια εμβληματική εικόνα. Σε αυτήν, οι αστέρες του μπάσκετ Moses Malone, Mychal Thompson, Michael Cooper, Calvin Natt, Jamaal Wilkes και Bobby Jones απεικονίστηκαν να στέκονται στην άσφαλτο μπροστά από τη σιλουέτα ενός αεροπλάνου που βρίσκεται σε ένα πλούσιο πορτοκαλί φόντο με τον ανατέλλοντα ήλιο. Όλοι τους φορούσαν λευκές στολές πτήσης της Nike και, φυσικά, το Nike Air Force 1 στην αρχική του λευκή απόχρωση με γκρι λεπτομέρειες στο swoosh και την εξωτερική σόλα. Πριν περάσει πολύς καιρός, και άλλοι καταξιωμένοι παίκτες του NBA είχαν αρχίσει να φορούν το Air Force 1. Στη συνέχεια, το 1983, παρουσιάστηκε το AF1 Low, παρέχοντας μια διαφορετική επιλογή για όσους προτιμούσαν χαμηλό αστράγαλο και προσφέροντας ευρύτερη απήχηση στο μοντέλο.

© Nike

Το πρωτοποριακό παπούτσι επιστρέφει

Εκτός από την παροχή ενός βελτιωμένου παπουτσιού μπάσκετ, το Nike Air Force 1 καθιέρωσε αρκετά σημαντικά φαινόμενα στην κουλτούρα των sneakers. Έγραψε ιστορία, καθώς έγινε η πρώτη συλλογή της Nike που επανακυκλοφόρησε ως ρετρό σχέδιο - κάτι που είναι πλέον σύνηθες μεταξύ των σύγχρονων εταιρειών αθλητικών παπουτσιών. Αυτό προέκυψε λόγω της δημοτικότητας του AF1, η οποία είχε επικρατήσει σε ορισμένες περιοχές των Ηνωμένων Πολιτειών τα δύο πρώτα χρόνια μετά την κυκλοφορία του. Το 1984, όταν υπήρχε η πραγματική πιθανότητα να σταματήσει η κυκλοφορία του Air Force 1, οι οπαδοί της Ανατολικής Ακτής, ιδιαίτερα εκείνοι της Βαλτιμόρης, της Φιλαδέλφειας και της Νέας Υόρκης, η νεολαία των οποίων τους είχε δώσει το παρατσούκλι "Uptowns", ζήτησαν να κυκλοφορήσουν περισσότερα. Εκείνη την εποχή ήταν συνήθης πρακτική να εγκαταλείπονται παπούτσια για χάρη νεότερων μοντέλων, αλλά οι βάσεις για την εξαιρετική επιστροφή του AF1 είχαν δημιουργηθεί το 1983, όταν τρία καταστήματα με έδρα τη Βαλτιμόρη είχαν παρουσιάσει στη Nike μια ευφάνταστη ιδέα. Πρότειναν οι μοναδικές εκδόσεις να πωλούνται μόνο από τα καταστήματά τους, οδηγώντας σε μια άλλη πρωτοτυπία στα αθλητικά παπούτσια - συνεργασίες και κυκλοφορίες περιορισμένης σειράς. Η ιδέα άρεσε στη Nike και η πρωτοβουλία "Colour of the Month Club" γεννήθηκε. Η ιδέα προσέλκυσε οπαδούς από όλη την Ανατολική Ακτή, οι οποίοι συνέρρεαν στα Charley Rudo, Downtown Locker Room και Cinderella Shoes για να αποκτήσουν τα μοναδικά σχέδια. Το πάθος τους έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην αποκατάσταση του ενθουσιασμού της Nike για το μοντέλο, με τις πρώτες επανακυκλοφορίες να πρωτοστατούν σε αυτά τα καταστήματα και συχνά να εξαντλούνται αμέσως. Το 1986, μόλις δύο χρόνια μετά την απόσυρσή του από τα ράφια, το Nike Air Force 1 επέστρεψε πλήρως.

© Nike

Το αγαπημένο χιπ χοπ

Μετά την επαναφορά του, το ακούραστο Air Force 1 πήγε από το ένα σημείο στο άλλο και σταδιακά έγινε ένα από τα πιο λατρεμένα αθλητικά παπούτσια στον κόσμο. Πέρα από τη φήμη του ως άνετο παπούτσι μπάσκετ, το παθιασμένο έργο της σκηνής της Βαλτιμόρης το είχε καταστήσει και επιθυμητό αντικείμενο μόδας και, μέσα στη δεκαετία του '90, το AF1 άρχισε να εξαπλώνεται σε διάφορους τομείς της αμερικανικής κουλτούρας. Σε αυτή την ανάπτυξη συνέβαλε η εισαγωγή από τη Nike ειδικών εκδόσεων και premium εκδόσεων σε περιορισμένες σειρές που τις καθιστούσαν ιδανικές για συλλέκτες. Η ολόλευκη χρωματική εκδοχή, που κυκλοφόρησε κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής για το παρθένο εξωτερικό της και τις περίπλοκες γραμμές ραφής. Οι αστέρες του χιπ χοπ και οι εταιρείες άρχισαν να αγκαλιάζουν το μοντέλο μέσω καλλιτεχνών όπως ο Jay-Z, ο οποίος ραπάρει για τα "ολόλευκα Air Force Ones" σε μια κυκλοφορία του 1998. Αυτή η τάση συνεχίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, καθώς η hip hop εταιρεία Roc-A-Fella Records απέκτησε τη δική της λευκή-σε-λευκό έκδοση με το λογότυπό της κεντημένο στην πλαϊνή φτέρνα. Το 2002, ο καλλιτέχνης της ραπ Nelly αφιέρωσε ένα ολόκληρο τραγούδι στο διάσημο πλέον αθλητικό παπούτσι, συμπεριλαμβανομένου ενός βίντεο στο οποίο τον βλέπουμε να πλαισιώνεται από κουτιά παπουτσιών της Nike καθώς τραγουδάει για το AF1. Αργότερα, προς το τέλος της δεκαετίας του '80, ο καλλιτέχνης ASAP Rocky με έδρα το Χάρλεμ απέδειξε τη δύναμη της διασημότητας και της χιπ χοπ σκηνής στη διάδοση των υποδημάτων της Nike, καθώς αύξησε το προφίλ του AF1 Mid - μιας σιλουέτας που δυσκολευόταν να επιτύχει την ίδια αναγνώριση με τους ομότεχνους της - φορώντας το κατά τη διάρκεια των εμφανίσεών του.

© Nike

Γιορτάζοντας ένα είδωλο

Όταν το Air Force 1 έφτασε στην 25η επέτειό του το 2007, είχε γίνει παγκόσμια αίσθηση. Προς τιμήν της απίστευτης πορείας του, η Nike είχε μεγάλα σχέδια για την περίσταση, συγκεντρώνοντας διάσημα ονόματα τόσο από τον κόσμο του μπάσκετ όσο και από τη μουσική σκηνή. Σε έναν φόρο τιμής στην αρχική αφίσα μπάσκετ, σχεδιάστηκε μια παρόμοια εικόνα, αυτή τη φορά με δέκα παίκτες-σταρ, μεταξύ των οποίων και δύο βαριά ονόματα της εποχής, ο LeBron James και ο Kobe Bryant. Για άλλη μια φορά, οι παίκτες ήταν τοποθετημένοι σε μια λωρίδα ασφάλτου, αυτή τη φορά φωτισμένοι από έντονα φώτα που έλαμπαν στις πλάτες τους. Και, φυσικά, όλοι φορούσαν Nike Air Force 1 μαζί με λευκά επώνυμα ρούχα. Από κάτω, οι λέξεις "The Second Coming" συνόψιζαν το σκηνικό.

© Nike

Την ίδια στιγμή, η Nike συνεργαζόταν με τους μνημειώδεις παραγωγούς δίσκων Rick Rubin και DJ Premier για να οργανώσουν μουσικές γιορτές για το AF1. Επιβλέπουν την παραγωγή ενός κομματιού με τίτλο "Classic (Better Than I've Ever Been)", το οποίο ερμήνευσαν οι σούπερ σταρ καλλιτέχνες Kanye West, KRS-One και Nas στην επετειακή εκδήλωση για το Nike Air Force 1 στο MTV2. Ο επιδραστικός ράπερ Rakim προστέθηκε στην ομάδα των σταρ για το κομμάτι remix του single, το οποίο τους χάρισε μια υποψηφιότητα για την καλύτερη ραπ συνεργασία στα βραβεία Grammy του 2008.

Διακεκριμένες συνεργασίες

Αυτοί οι περίτεχνοι εορτασμοί γενεθλίων κατέδειξαν την αφοσίωση της Nike στο Air Force 1. Δέκα χρόνια αργότερα, στην 35η επέτειό του, η αφοσίωση της μάρκας ήταν ακόμα τόσο ισχυρή όσο ποτέ. Αυτή τη φορά, η εστίασή της ήταν σε υψηλού επιπέδου συνεργασίες με σχεδιαστές μόδας και διακεκριμένους παράγοντες της μουσικής βιομηχανίας, υποδηλώνοντας τη μετάβαση του AF1 στα υψηλότερα κλιμάκια της βιομηχανίας της μόδας. Η Nike συνεργάστηκε με τον σχεδιαστή streetwear Don C, τον ράπερ και παραγωγό δίσκων Travis Scott, τον επιχειρηματικό σχεδιαστή μόδας Virgil Abloh, το στέλεχος δισκογραφικών εταιρειών και συνιδρυτή της Roc-A-Fella Records Kareem "Biggs" Burke και τον εμπνευσμένο σχεδιαστή Errolson Hugh, οι οποίοι ανέπτυξαν ο καθένας τη δική του signature εκδοχή του μοντέλου. Γνωστό ως Nike Air Force 1 AF100 Pack, περιλάμβανε AF1 Highs, AF1 Lows και ακόμη και ένα Lunar Force 1 για να παρουσιάσει μια ολόκληρη σειρά από προηγούμενα σχέδια Air Force 1. Κάθε ένα από αυτά διέθετε μοναδικές στιλιστικές λεπτομέρειες και το πακέτο αποδείχθηκε πολύ δημοφιλές. Για ορισμένους από την ομάδα, οι συνεργασίες που δημιούργησε οδήγησαν σε περαιτέρω εμβληματικές συνεργασίες, όπως αυτές που αφορούσαν την πολυτελή εταιρεία μόδας του Virgil Abloh, Off-White™, και μια σειρά από περιζήτητα μοντέλα του Travis Scott, του οποίου το αντίστροφο swoosh έχει γίνει σήμα κατατεθέν των σχεδίων του Nike.

© Nike

Ένα απίστευτο ορόσημο

Ακόμη πιο πρόσφατα, το Nike Air Force 1 συμπλήρωσε τα 40 χρόνια από την ίδρυσή του. Αυτή τη φορά, η μάρκα ανέδειξε τέσσερις προοδευτικές συλλογικότητες από όλο τον κόσμο με το λανσάρισμα του Join Forces Pack. Αυτές οι διαφορετικές ομάδες επιλέχθηκαν για το εκφραστικό τους στυλ μαζί με το έργο τους για την ενδυνάμωση των τοπικών κοινοτήτων. Περιελάμβαναν μια αμιγώς γυναικεία κολεκτίβα με έδρα το Λος Άντζελες, μια ιαπωνική ομάδα χορού, μια ακαδημία χορού στο Γιοχάνεσμπουργκ και μια κοινοτική ομάδα χορού στο Μέμφις. Ενώ ο εορτασμός τίμησε τις μοναδικές σχεδιαστικές πτυχές που έκαναν το AF1 τόσο δημοφιλές στο παρελθόν, με πάνω από 1700 διαφορετικές επαναλήψεις στο όνομά του, η κύρια εστίαση ήταν στο μέλλον του μοντέλου και στις γενιές που θα το προωθήσουν.

© Nike

Ένα ιστορικό παπούτσι

Καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του, το Air Force 1 παρουσίασε τα σπουδαιότερα υλικά και τεχνολογίες της Nike, καθιερώνοντας τελικά τον εαυτό του ως βασικό πυλώνα της street culture. Η μάρκα χρησιμοποίησε τη δύναμη των συνεργασιών και των συμπράξεων για να ανεβάσει το αθλητικό παπούτσι σε ένα ακόμη πιο αστρονομικό επίπεδο δημοτικότητας, το οποίο διατηρεί μέχρι σήμερα. Με μια τόσο αξιόλογη ιστορία, το Nike Air Force 1 έχει δικαίως γίνει γνωστό ως ένα από τα πιο εμβληματικά παπούτσια όλων των εποχών.

Read more

Το SPORTSHOWROOM χρησιμοποιεί cookies. Σχετικά με την πολιτική μας για τα cookies.

Να συνεχίσει

Επέλεξε τη χώρα σου

Ευρώπη

Αμερικής

Ασία-Ειρηνικός

Αφρική

μέση Ανατολή