SPORTSHOWROOM

Nike

"The Ten"

Δέκα εικονίδια επαναπροσδιορισμένα από έναν επιφανή σχεδιαστή.

The Ten
© Nike

Μια ευοίωνη συνάντηση

Τον Δεκέμβριο του 2016, ο θρυλικός σχεδιαστής και ιδρυτής της Off-White Virgil Abloh συμμετείχε σε μια συνάντηση στα κεντρικά γραφεία της Nike στο Beaverton του Όρεγκον. Είχε ένα σεβασμό για το brand που χτίστηκε πάνω στον παιδικό του θαυμασμό για τον Michael Jordan και το Air Jordan 1. Είχε στείλει ακόμη και σκίτσα των δικών του σχεδίων εμπνευσμένων από το AJ1 στη Nike όταν ήταν παιδί, και τώρα, εδώ βρισκόταν στο κέντρο των δραστηριοτήτων της εταιρείας. Ο Abloh θα μπορούσε να συγχωρεθεί για το γεγονός ότι ήταν τρομαγμένος από την κατάσταση, αλλά αν υπάρχει ένα πράγμα που καθόριζε αυτόν τον οραματιστή δημιουργό, ήταν η ακλόνητη πίστη του στα ταλέντα του. Ξεκίνησε αμέσως τη μοναδική καλλιτεχνική του διαδικασία, χρησιμοποιώντας ένα μαχαίρι X-Acto για να κόψει μια από τις πιο αναγνωρισμένες σιλουέτες της Nike, το Air Force 1 Low, προκειμένου να γεννήσει ιδέες για τη συνεργασία. Η Nike δεν μπορούσε παρά να εντυπωσιαστεί και ένα νέο project ξεκίνησε - το The Ten: Icons Reconstructed by Virgil Abloh.

© Nike 

Προώθηση της δημιουργικής ποικιλομορφίας

Η συνεργασία περιελάμβανε την αναμόρφωση δέκα πολιτιστικά σημαντικών αθλητικών παπουτσιών, εννέα από τη Nike και ένα από την Converse που ανήκει στη Nike. Μέσω της πρακτικής προσέγγισης του Abloh, αποδομήθηκαν με τη χρήση απλών εργαλείων, όπως το μαχαίρι του και ένα μαρκαδόρο, με τα στοιχεία να τροποποιούνται, να μετακινούνται και να αφαιρούνται για να αναδειχθούν τα βασικά χαρακτηριστικά και οι λειτουργίες του κάθε παπουτσιού, διατηρώντας παράλληλα την κεντρική του εμφάνιση. Δούλεψε εντυπωσιακά γρήγορα και η συλλογή ανακοινώθηκε επίσημα τον Αύγουστο του 2017, λιγότερο από ένα χρόνο μετά από εκείνη την πρώτη συνάντηση. Κατά τη διάρκεια των μηνών που μεσολάβησαν, ο Abloh είχε συνεργαστεί με τον αντιπρόεδρο του τμήματος σχεδιασμού υποδημάτων της Nike, Andy Caine, για να αναπτύξει το concept πίσω από το σύνολο. Ο Caine ακολούθησε την πεποίθηση της Nike για την προώθηση της δημιουργικής ποικιλομορφίας, καθώς συνεργάστηκε με τον Abloh για τη δημιουργία μιας συνεργασίας που έφερε ένα αποτέλεσμα μεγαλύτερο από το άθροισμα των επιμέρους τμημάτων της.

Δέκα εικονικά αθλητικά παπούτσια- δύο θέματα

Στην ανακοίνωσή της στις 21 Αυγούστου, η Nike περιέγραψε το πρόγραμμα The Ten ως "μια συνεργατική εξερεύνηση 10 σιλουέτες υποδημάτων Nike" και παρουσίασε τις ιδέες για τα σχέδια. Τα παπούτσια χωρίστηκαν σε δύο σύνολα των πέντε, το καθένα με το δικό του θέμα. Το πρώτο ονομάστηκε "REVEALING" και περιλάμβανε εκδόσεις με νέα εμφάνιση του Jordan 1, του Air Max 90, του Air Presto, του Air VaporMax και του Blazer Mid. Καθένα είχε ανακατασκευασμένη εμφάνιση με χειροποίητα και ανοιχτά σχεδιαστικά στοιχεία που τα καθιέρωναν ως μέρος αυτής της μοναδικής συλλογής. Τα δεύτερα πέντε sneakers δημιουργήθηκαν κάτω από ένα θέμα γνωστό ως "GHOSTING", το οποίο αντικατοπτρίστηκε στη χρήση ημιδιαφανών επάνω όψεων. Αυτό το χαρακτηριστικό επεδίωξε να βασιστεί στο θέμα της αποκάλυψης και χρησίμευσε για να γαλβανίσει το σύνολο κάτω από την ομπρέλα ενός ενιαίου μερικώς διαφανούς υλικού, φέρνοντας έτσι κοντά την 94χρονη ιστορία των πέντε παπουτσιών από τα οποία αποτελούνταν: το Converse Chuck Taylor, το Nike Zoom Fly SP, το Nike Air Force 1, το Nike React Hyperdunk 2017 και το Nike Air Max 97.

© Nike 

Ένας σχεδιαστής που καθορίζει την εποχή

Εκτός από την αποκάλυψη των λεπτομερειών των μοντέλων που θα χρησιμοποιηθούν στη συνεργασία, η Nike αναφέρθηκε στην ιστορία του Virgil Abloh και στο τι τον οδήγησε στη δημιουργία του The Ten. Μίλησε για τις ποικίλες εμπνεύσεις του, οι οποίες συνδύαζαν ένα εκπαιδευτικό υπόβαθρο στην αρχιτεκτονική, τη μηχανική και το Bauhaus design με ένα ενδιαφέρον για τα αθλητικά υποδήματα, τα εξώφυλλα δίσκων από καλλιτέχνες τόσο της ροκ όσο και της χιπ χοπ και το γκράφιτι. Η αντισυμβατική προσέγγισή του και η τάση του να εμπλουτίζει τα σχέδιά του με χειροποίητα εξαρτήματα έγινε σαφής στην πρώτη κιόλας συνάντηση του Abloh με τη Nike, και τα AF1 που δημιούργησε εκεί οδήγησαν σε περισσότερες χειροποίητες εκδόσεις, μερικές από τις οποίες φορέθηκαν από μέλη του προσωπικού της Off-White στην έκθεση Design Miami/ τον ίδιο μήνα. Οι παρευρισκόμενοι δεν γνώριζαν ότι έπαιρναν μια μικρή γεύση από μια από τις πιο συναρπαστικές συλλογές sneakers όλων των εποχών.

© Nike 

Γρήγορη ανάκαμψη

Μετά την αρχική συνάντηση με τον Abloh, ο Matt Kilgore, γιος του αρχικού σχεδιαστή του AF1, Bruce, έφτιαξε άλλα 12 Air Force 1 στο ανακατασκευασμένο στυλ που καθιέρωσε ο Abloh, δίνοντας έτσι τον τόνο για το The Ten. Το πρακτικό στυλ του Abloh και η ισχυρή εργασιακή ηθική του οδήγησαν σε μία από τις ταχύτερες συνεργασίες της Nike, καθώς ολοκληρώθηκε σε μόλις 10 μήνες. Ο Abloh εξήγησε ότι "οι περισσότερες από τις δημιουργικές αποφάσεις ελήφθησαν μέσα στις πρώτες τρεις ώρες, ενώ ο πραγματικός σχεδιασμός και η επανάληψη χρειάστηκαν δύο με τρεις ημέρες". Αυτή η διαδικασία υψηλής ταχύτητας περιελάμβανε ακόμη και μία μόνο συνεδρία κατά την οποία το Jordan 1 ολοκληρώθηκε από την αρχή μέχρι το τέλος. Σε όλα αυτά συνέβαλε το αποφασιστικό όραμα του Abloh και η ικανότητά του να εργάζεται σε μια "ονειρική κατάσταση", η οποία του επέτρεπε να οραματίζεται αυτό που ήθελε και να το δημιουργεί αμέσως μετά.

Σεβασμός στην τέχνη

Ο σεβασμός του Abloh για την ιστορία του σχεδιασμού της Nike ήταν σαφής καθ' όλη τη διάρκεια της διαδικασίας σχεδιασμού, καθώς θεωρούσε ότι οι δέκα σιλουέτες πάνω στις οποίες δούλευε ήταν "στο ίδιο επίπεδο με ένα γλυπτό του Δαβίδ ή τη Μόνα Λίζα", εξηγώντας ότι όλες είχαν "σπάσει τα όρια στην απόδοση και το στυλ". Παρ' όλα αυτά, δεν φοβήθηκε την αποδόμηση της καθεμιάς. Έπαιξε με τις θέσεις του swoosh, πρόσθεσε πιτσιλιές χρώματος, αποκάλυψε τον αφρό στη γλώσσα και πρόσθεσε ακόμη και γλωσσικό κείμενο με τη χαρακτηριστική γραμματοσειρά Helvetica της Off-White, όπως η λέξη "Air" στα AM97, VaporMax, AF1, Presto και AJ1, "Vulcanized" στα Converse και "Foam" στα Hyperdunk και Vaporfly. Ακόμα πιο χιουμοριστική ήταν η χρήση της λέξης "Shoelaces" στα κορδόνια και "Zip Tie" στα φερμουάρ που ήταν προσαρτημένα σε αυτά - ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα των ίδιων των sneakers του Off-White.

© Nike 

Εμπνέοντας τη νεολαία

Όλη αυτή η διαδικασία έγινε για να ενσωματώσει τη νοοτροπία Just Do It της μάρκας Nike και να δημιουργήσει σχέδια που έδιναν μια εικόνα της δημιουργικής διαδικασίας, κάτι που ο Abloh θεωρούσε πολύ πιο ενδιαφέρον από το να βλέπει απλώς το τελικό προϊόν. Ήλπιζε ότι οι δημιουργίες του θα ενέπνεαν νέους σχεδιαστές, δείχνοντάς τους ότι, με απλά εργαλεία όπως ένα μαρκαδόρο και ένα μαχαίρι, θα μπορούσαν να κατασκευάσουν τα δικά τους ατομικά αθλητικά παπούτσια, βοηθώντας τους έτσι να αναπτύξουν κατανόηση του σχεδιασμού.

Ολοκαίνουργια μοντέλα

Αρκετά από τα αθλητικά παπούτσια στα οποία εργάστηκε ο Abloh δεν είχαν καν κυκλοφορήσει επίσημα από τη Nike τη στιγμή που ξεκίνησε το πρότζεκτ. Σε αυτά περιλαμβάνονταν το Nike Zoom Fly SP, το React Hyperdunk 2017 και το Air VaporMax. Ενώ τα δύο πρώτα είχαν παρόμοιους προκατόχους που χρησιμοποίησε ο Abloh ως έμπνευση, όπως το Nike Zoom Vaporfly Elite του Breaking2, το VaporMax ήταν μια ολοκαίνουργια καινοτομία. Αυτό προσέφερε στον Abloh την ευκαιρία να δημιουργήσει κάτι εντελώς μοναδικό.

© Nike 

Μια ιδιαίτερη σύνδεση

Τελικά, αυτό που έγινε σαφές καθώς η συνεργασία εξελισσόταν ήταν η απίστευτη σύνδεση μεταξύ της μάρκας και του Virgil Abloh, καθώς και ο θαυμασμός που έτρεφε το ένα για το άλλο. Αυτό φάνηκε τόσο από την προθυμία της Nike να επιτρέψει στον Abloh δημιουργική ελευθερία κατά τη διάρκεια του έργου όσο και από τα λόγια του ίδιου του Abloh όταν είπε ότι "ήθελε να υπογραμμίσει το πόσο τέλειο είναι το σύστημα σχεδιασμού και η κατασκευή της Nike". Στην αναδιαμόρφωση αυτών των καθοριστικών αθλητικών παπουτσιών, είχε την επιθυμία να οικοδομήσει μια παρόμοια σύνδεση τονίζοντας τη χειροποίητη πτυχή των παπουτσιών για να εντείνει "το ανθρώπινο στοιχείο" και να επεκτείνει "τη συναισθηματική σύνδεση αυτών των 10 εικονιδίων".

© Nike 

Nike Off Campus

Στην ανακοίνωσή της τον Αύγουστο, η Nike έγραψε επίσης για τις εορταστικές εκδηλώσεις κυκλοφορίας που θα πραγματοποιηθούν στη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου. Με την ονομασία "Nike Off Campus", η μάρκα την περιέγραψε ως "έναν προορισμό για την προώθηση του αθλητισμού, του σχεδιασμού και της καινοτομίας". Κάθε εκδήλωση περιελάμβανε παρουσιάσεις του The Ten και ομιλίες από τους Abloh και Caine, καθώς και άλλους καλλιτέχνες και σχεδιαστές. Ο Abloh είδε αυτό ως μια ακόμη ευκαιρία να εμπνεύσει τη νεολαία και να την εκπαιδεύσει σχετικά με την ιστορία της Nike, δηλώνοντας ότι "ήθελε να δώσει στους ανθρώπους τις πραγματικές πληροφορίες, να τους επιτρέψει να δουν από ποια χρονιά είναι αυτά τα παπούτσια και πώς τοποθετούνται στη συνολική ιστορία της μάρκας". Αυτή η επιθυμία του να εκπαιδεύσει ίσως είναι ο λόγος για τον οποίο τύπωσε σε κάθε αθλητικό παπούτσι τις λέξεις "Off-White for Nike" μαζί με το όνομα του παπουτσιού, την τοποθεσία των κεντρικών γραφείων της Nike και το έτος της πρώτης κυκλοφορίας του αρχικού μοντέλου.

Μαζί με όλες αυτές τις πληροφορίες, τυπώθηκαν και οι ημερομηνίες κυκλοφορίας όλων των σχεδίων - το σετ REVEALING θα προ-κυκλοφορούσε στα καταστήματα Nikelab στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, το Μιλάνο και το Παρίσι κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου, ενώ η πλήρης συλλογή θα ήταν διαθέσιμη σε επιλεγμένα καταστήματα σε όλο τον κόσμο από τον Νοέμβριο. Κάτω από αυτό, οι φωτογραφίες κάθε σχεδίου ήταν τοποθετημένες δίπλα σε μία του Virgil Abloh και άλλες δύο που τον έδειχναν να εργάζεται πάνω στα σχέδια με τους μαρκαδόρους του στο χέρι.

© Nike 

Έναρξη του "The Ten"

Κατά την κυκλοφορία του, το The Ten σημείωσε τεράστια επιτυχία και εξαντλήθηκε σχεδόν αμέσως. Δεδομένης της κολοσσιαίας φήμης του Abloh ως σχεδιαστή, αυτό δεν αποτελεί έκπληξη. Πράγματι, δεν χρειάστηκε μεγάλο hype πριν από την κυκλοφορία της συλλογής, με μεγάλο μέρος της δουλειάς να γίνεται από τον ίδιο τον Abloh, ο οποίος φορούσε τα παπούτσια σε εκδηλώσεις όπως το Met Gala τον Μάιο του 2017, όπου έκανε tease το σχέδιο του Air Jordan 1. Επίσης, μοίρασε πρώιμα μοντέλα σε διασημότητες από διάφορους κλάδους, όπως ο Roger Federer, η Bella Hadid, η Naomi Campbell, ο Drake, ο Travis Scott και ο Neymar, γεγονός που έφερε περαιτέρω προσοχή σε αυτά, ειδικά όταν κάποιοι εμφανίστηκαν να τα φορούν σε εικόνες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο Μάικλ Τζόρνταν, ο οποίος υποστήριξε προσωπικά το Air Jordan 1 του The Ten, απέκτησε το δικό του ζευγάρι, ενώ ο σύγχρονος μπασκετμπολίστας Draymond Green φόρεσε το Nike React Hyperdunk 2017 του Abloh καθώς έπαιζε στον αγώνα έναρξης της σεζόν για την ομάδα του, τους Golden State Warriors, τον Οκτώβριο του 2017. Μια πρώιμη έκδοση του Converse Chuck Taylor δόθηκε επίσης στην Kim Jones, παρά το γεγονός ότι η κυκλοφορία του αναβλήθηκε για τον Μάιο του επόμενου έτους. Ο λόγος αυτής της καθυστέρησης παραμένει μυστήριο, αλλά η Converse δήλωσε ότι απλώς έκανε μικρές βελτιώσεις στο σχέδιο, ενώ προσπαθούσε να διατηρήσει το δημιουργικό όραμα του Abloh για το παπούτσι. Όπως και να έχει, έδωσε στους οπαδούς του The Ten κάτι περισσότερο για να περιμένουν με ανυπομονησία, αφού είχαν κυκλοφορήσει τα υπόλοιπα εννέα.

© Nike 

Μια εκπαιδευτική εμφάνιση

Στη δική του σελίδα στο Instagram, ο Abloh δημοσίευσε μόνο μία ανάρτηση μεταξύ του αρχικού λανσαρίσματος της συλλογής REVEALING τον Σεπτέμβριο και της κυκλοφορίας της πλήρους συλλογής τον Νοέμβριο. Εμφανιζόμενη στις 27 Οκτωβρίου, έδειχνε μια μοναδική εικόνα του ίδιου να στέκεται πάνω από μια ανοιχτή βαλίτσα, κοσκινίζοντας διάφορα παπούτσια Nike, μερικά από τα οποία ήταν αντικείμενα από το The Ten. Δεν υπήρχε κάποιο σχόλιο, αλλά η ετικέτα έδειχνε "Harvard Graduate School of Design". Στην πραγματικότητα, αυτή η εικόνα ήταν από μια διάλεξη με τίτλο "Insert Complex Title Here", την οποία ο αριστοτεχνικός σχεδιαστής παρέδωσε στους φοιτητές της σχολής εκείνη την εποχή περίπου. Σε αυτήν, τους ενθάρρυνε να βρουν τη δική τους δημιουργική φωνή, μοιράζοντας μερικά μοντέλα από το The Ten για να τους δώσει έμπνευση και να τους δείξει τι μπορεί να επιτευχθεί. Στη φωτογραφία, ο ίδιος φοράει ένα ζευγάρι Air Force 1 από τη συλλογή.

"The Ten" παγκόσμια κυκλοφορία

Μερικές εβδομάδες αργότερα, στις 14 Νοεμβρίου, για να συμπέσει με την παγκόσμια κυκλοφορία ολόκληρης της συλλογής, δημοσίευσε δύο φωτογραφίες. Η μία έδειχνε έναν τύπο που κρατούσε μια μεγάλη εικόνα του Abloh εν ώρα εργασίας με ένα σωρό μισοτελειωμένα μοντέλα Nike στο τραπέζι μπροστά του. Έγραφε πάνω σε ένα από τα παπούτσια, δείχνοντας έτσι την hands-on σχεδιαστική του προσέγγιση. Η δεύτερη εικόνα ήταν ένα κοντινό πλάνο της εικόνας που έδειχνε μια λεζάντα που είχε σχεδιαστεί πάνω από το κεφάλι του. Έγραφε "Dover Street Market". Αυτό αναφερόταν στο πολυκατάστημα μόδας που πουλάει κομμάτια από μερικές από τις πιο περιζήτητες μάρκες, όπως η Comme des Garcons. Ήταν άλλο ένα teaser, καθώς δεν υπήρχε κείμενο, αλλά όσοι γνώριζαν θα είχαν καταλάβει ότι αυτό ήταν ένα από τα μέρη όπου μπορούσαν να αγοράσουν τα παπούτσια, με την ετικέτα να το προσδιορίζει ως το κατάστημα στη Σιγκαπούρη. Μάλιστα, στην ιστοσελίδα του καταστήματος πραγματοποιήθηκε κλήρωση για όσους ήθελαν να αποκτήσουν μοντέλα από τη συλλογή. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα από τα παπούτσια κυκλοφόρησαν σε κληρώσεις, με λίγους μόνο εκλεκτούς να μπορούν να αγοράσουν ένα ζευγάρι και άλλους να ελπίζουν να πάρουν στα χέρια τους εκείνα που πήγαν σε γενική κυκλοφορία στο διαδίκτυο.

© Nike 

Το αξιοσημείωτο Air Jordan 1

Μετά από αυτό, η συλλογή είχε άμεση απήχηση, καθώς το Air Jordan 1 του Abloh κέρδισε το βραβείο παπούτσι της χρονιάς στα βραβεία 2017 Footwear News Achievement Awards. Το μοντέλο AJ1 ήταν ίσως το πιο επιθυμητό από το The Ten, με την Caine να επαινεί τον Abloh για το βάθος που έφερε στο παπούτσι και να το περιγράφει ως κάτι "εντελώς νέο αλλά και εντελώς οικείο". Αυτή η δημοτικότητα φαίνεται και σήμερα στις τιμές που πιάνει το παπούτσι στις ιστοσελίδες μεταπώλησης. Ενώ τα περισσότερα μοντέλα κοστίζουν πάνω από 1.000 λίρες ανά ζευγάρι, το Jordan φέρνει αρκετές χιλιάδες και έχει παρατηρηθεί στο διαδίκτυο για πάνω από δέκα φορές την αρχική τιμή. Αλλά αυτό μπορεί να μην είχε συμβεί ποτέ, αν δεν είχε γίνει μια αλλαγή σχεδιασμού της τελευταίας στιγμής.

Ο Abloh είχε αρχικά επιδιώξει να ενώσει και τα δέκα παπούτσια μέσω ενός υπόλευκου χρώματος ως σύνδεση με την εταιρεία του Off-White. Ωστόσο, λίγες ημέρες πριν ξεκινήσει η διαδικασία κατασκευής, ο Abloh είδε κάποιον να φοράει ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια που έμοιαζαν με το AJ1 του. Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι δεν μπορούσε να καταλάβει αν επρόκειτο για Dunks ή AJ1. Σε μια στιγμή που του άστραψε και βρόντηξε, συνειδητοποίησε ότι το πιο εμβληματικό πράγμα σε ένα ζευγάρι παπούτσια είναι συχνά ο χρωματισμός, κάτι που ίσχυε ιδιαίτερα για το πρώτο Air Jordan 1, του οποίου το μαύρο και κόκκινο σχέδιο κατέκτησε τον κόσμο τη δεκαετία του '80. Ζήτησε από τον Caine να προσθέσει κόκκινο και μαύρο στο σχέδιο, μια αλλαγή που η Nike μπόρεσε να δεχτεί. Αργότερα, ο Abloh σημείωσε ότι αναρωτιόταν τι θα είχε συμβεί αν η αρχική ιδέα είχε περάσει, πιστεύοντας ότι το παπούτσι θα είχε "χάσει το στόχο του".

Ευτυχώς, δεν θα το μάθουμε ποτέ, και περισσότερα από πέντε χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ο οίκος Sotheby's καταχώρησε ένα ζευγάρι για 14.000 δολάρια στην ιστοσελίδα του. Δεδομένου ότι σε δημοπρασία του Απριλίου του 2022 ολόκληρη η συλλογή υπολογιζόταν στα 30-40.000 δολάρια, αυτό είναι ένα απίστευτο επίτευγμα για ένα μόνο μοντέλο. Η δημοπρασία του οίκου Sotheby's στην οποία πωλήθηκαν και τα δέκα παπούτσια είχε τίτλο "Modern Collectibles" και καυχιόταν ότι το σετ ήταν ενδεχομένως το μοναδικό πλήρες που υπάρχει. Στην πραγματικότητα, αν αναλογιστεί κανείς πόσο δύσκολο ήταν να αποκτήσει κανείς οποιοδήποτε ζευγάρι κατά την κυκλοφορία του, είναι σχεδόν απίστευτο ότι και τα δέκα βγήκαν προς πώληση μαζί. Ακόμη πιο εκπληκτικό ήταν το γεγονός ότι ήταν όλα αχρησιμοποίητα και στα αρχικά τους κουτιά.

© Nike 

Βάζοντας το στυλό στο χαρτί

Μετά την επιτυχία της πρώτης τους συνεργασίας, η Nike και ο Virgil Abloh συνέχισαν να συνεργάζονται, παράγοντας νέα μοντέλα εμπνευσμένα από το The Ten, καθώς και πολλές άλλες προτάσεις Nike x Off-White. Η κληρονομιά της συλλογής που τα ξεκίνησε όλα δεν έφυγε ποτέ όμως. Χρόνια μετά την κυκλοφορία της, εξακολουθούσε να είναι τόσο σημαντική από πολιτιστική άποψη που ο Abloh αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο γι' αυτήν. Ο ίδιος προϊδέασε για την κυκλοφορία του βιβλίου στη σελίδα του στο Instagram στις 11 Ιανουαρίου 2021, μέσω μιας φωτογραφίας του τόμου με πράσινο εξώφυλλο μέσα σε ένα κουτί με το όνομα του εκδότη, Taschen, πάνω του. Το σχόλιο περιέγραφε το βιβλίο ως ένα "τυπωμένο ντοκιμαντέρ του έργου @Off___White @Nike", αναφέροντας ότι παρέχει μια εικόνα της παραγωγής αυτών που έχουν ήδη κατασκευαστεί, καθώς και ότι προσφέρει ένα "παράθυρο σε όλα αυτά που πρόκειται να έρθουν". Ο σχεδιαστής εξήγησε επίσης ότι οι περισσότερες από τις εικόνες δεν ήταν διαθέσιμες αλλού, δίνοντας στο βιβλίο μια αίσθηση αποκλειστικότητας, πριν συνεχίσει να δείχνει την υποστήριξή του στα τοπικά και indie βιβλιοπωλεία, τα οποία περιέγραψε ως "ζωτικής σημασίας" και "κόμβους της κοινότητας και του πολιτισμού". Ως αποτέλεσμα, δήλωσε ότι η Nike και η ομάδα της αρχιτεκτονικής εταιρείας και δεξαμενής σκέψης Architecture, η οποία ιδρύθηκε από τον Abloh και βοήθησε στην έκδοση του βιβλίου, θα παράσχουν σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία δωρεάν αντίτυπα. Αυτά τα καταστήματα, τα οποία αναφέρονταν κάτω από το σχόλιό του, θα ήταν τα μόνα μέρη όπου οι οπαδοί της σειράς θα μπορούσαν να αγοράσουν το βιβλίο από τις 12 Ιανουαρίου μέχρι την παγκόσμια κυκλοφορία του στις 22 Ιανουαρίου.

Μια άλλη ανάρτηση ακολούθησε αρκετούς μήνες αργότερα, στις 23 Απριλίου 2021. Αυτή τη φορά, έδειχνε τρεις εικόνες - μία με το βιβλίο, μία άλλη με παπούτσια από τη συλλογή και μία τρίτη με διάφορα αντίτυπα του βιβλίου ανοιχτά για να δείξει τι υπήρχε μέσα. Το σχόλιο εξηγούσε ότι το βιβλίο αφορούσε τη λογική και την "πρωτόγνωρη διαδικασία" της συνεργασίας. Μέχρι σήμερα έχει συγκεντρώσει πάνω από 65.000 likes, δείχνοντας τη δημοτικότητα του The Ten ακόμα και τόσα χρόνια μετά την κυκλοφορία του.

©  Virgil Abloh 

Τεκμηρίωση μιας μοναδικής διαδικασίας σχεδιασμού

Το βιβλίο ονομαζόταν "Icons" και στο μπροστινό εξώφυλλο ήταν τυπωμένες οι λέξεις "Something's Off" μαζί με ένα λεπτό swoosh της Nike και ένα απόσπασμα από τον Abloh: "Ό,τι κάνω είναι για την 17χρονη εκδοχή του εαυτού μου". Αυτό αποκαλύπτει την επιθυμία του να βοηθήσει και να εμπνεύσει εκείνους τους νέους σχεδιαστές που, όπως και ο ίδιος, χρειάζονταν βοήθεια και έμπνευση για να αναπτύξουν το ταλέντο τους. Το Icons ήταν ένα μεγάλο μέρος αυτού, καθώς, σύμφωνα με τον ιστότοπο της Taschen, αναλύει λεπτομερώς τη "μηχανική εφευρετικότητα" του έργου και τη "διερευνητική διαδικασία σχεδιασμού" του Abloh. 

Διαθέτοντας ελβετικό δέσιμο με ανοιχτή ράχη για να μιμηθεί την αποκαλυπτική φιλοσοφία των The Ten, το βιβλίο περιγράφει επίσης πώς χρησιμοποίησε "γράμματα, ειρωνικές ετικέτες, κολάζ και τεχνικές γλυπτικής" για να αναζωογονήσει τα δέκα σχέδια, δίνοντάς τους παράλληλα νέο νόημα. Χωρίστηκε σε δύο μέρη, τον κατάλογο και την εννοιολογική εργαλειοθήκη, στα οποία μοιράστηκαν προσωπικές εικόνες, όπως πρωτότυπα από τη συλλογή και πρωτότυπα μηνύματα κειμένου που στάλθηκαν μεταξύ των σχεδιαστών, μαζί με μια ευρύτερη ματιά στα sneakers και την κουλτούρα των αθλητικών παπουτσιών. Εκτός από το κείμενο του ίδιου του Virgil, ενσωμάτωσε επίσης τμήματα από τον Nicholas Schonberger της Nike και άλλους προσκεκλημένους συγγραφείς, ενώ ένας άλλος συνεργάτης της Nike, ο Hiroshi Fujiwara, συνέταξε τον πρόλογο.

© Nike 

Μια διαρκή κληρονομιά

Στο πρόσωπο του Virgil Abloh, η Nike είχε βρει έναν σχεδιαστή με τον τέλειο συνδυασμό χαρακτηριστικών: ακατέργαστο ταλέντο, εκπληκτικό όραμα, ατρόμητη φύση και ισχυρό δημιουργικό πνεύμα. Αυτές οι ιδιότητες του επέτρεψαν να επαναπροσδιορίσει τους κανόνες της μόδας και του σχεδιασμού, καθώς εκδήλωσε ένα έργο που αντιπροσώπευε, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, τη "δημοκρατία του τρόπου με τον οποίο το design εξερευνά τον κόσμο". Οι προσπάθειές του κατέληξαν σε δέκα παπούτσια που είχαν διαρκή αντίκτυπο στην κουλτούρα των αθλητικών παπουτσιών και συνεχίζουν να επηρεάζουν νέους σχεδιαστές μέχρι σήμερα. Από την πλευρά της, η Nike θα μπορούσε να υπερασπιστεί τα σχέδιά της και να περιορίσει το έργο του Abloh, αλλά η μάρκα ήταν τόσο ερωτευμένη μαζί του που του δόθηκε η ελευθερία να "βρει νέο χώρο" μέσω της συνεργασίας. Όλα αυτά έκαναν το The Ten ένα ολοκληρωμένο σύνολο εμβληματικών sneakers και μια από τις πιο ιστορικές συνεργασίες που υπήρξαν ποτέ. Ο Abloh είπε κάποτε: "Δεν μπορείς να ξεκινήσεις να φτιάξεις ένα είδωλο. Η κουλτούρα σου το επιστρέφει". Μπορεί να μην είχε βάλει στόχο να φτιάξει ένα είδωλο, αλλά η κουλτούρα σίγουρα του επέστρεψε πολλά από αυτά, εξασφαλίζοντας ότι το πρότζεκτ The Ten θα παραμείνει ως φόρος τιμής στη διαρκή κληρονομιά του μεγάλου σχεδιαστή.

Read more

Το SPORTSHOWROOM χρησιμοποιεί cookies. Σχετικά με την πολιτική μας για τα cookies.

Να συνεχίσει

Επέλεξε τη χώρα σου

Ευρώπη

Αμερικής

Ασία-Ειρηνικός

Αφρική

μέση Ανατολή