SPORTSHOWROOM

Jordan

3

Το αθλητικό παπούτσι που έσωσε μια μάρκα.

Jordan 3
© Jordan

Μια εύθραυστη εταιρική σχέση

Σήμερα, η συνεργασία του Μάικλ Τζόρνταν με τη Nike είναι ισχυρή σαν βράχος, αλλά τη δεκαετία του 1980 βρισκόταν ακόμη στα πρώτα της στάδια και ενδεχομένως ήταν προσωρινή. Αφού υπέγραψε στη Nike το 1984, αφού του προσφέρθηκε μια τόσο καλή συμφωνία που δεν μπορούσε να αρνηθεί, ο Τζόρνταν εμφανίστηκε ευχαριστημένος με τα δύο πρώτα παπούτσια που υπέγραψε. Το πρώτο είχε σημειώσει τεράστια επιτυχία, ενώ το δεύτερο είχε προσφέρει κάτι ακόμα πιο εκλεπτυσμένο και κομψό, υιοθετώντας μια πιο μοντέρνα οπτική γωνία. Ωστόσο, το 1987, το συμβόλαιο του Τζόρνταν πλησίαζε στο τέλος του και το μυαλό του περιπλανιόταν σε άλλες δυνατότητες εκτός της συνεργασίας του με τη Nike. Όλα αυτά άλλαξαν όταν ένας θρυλικός σχεδιαστής μπήκε στη μάχη, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό νέο αθλητικό παπούτσι μπάσκετ που γαλβάνισε τη συνεργασία και άλλαξε την πορεία της ιστορίας των αθλητικών παπουτσιών. Αυτό το παπούτσι ήταν το Air Jordan 3.

© Jordan

Δύσκολοι καιροί

Όταν ο Μάικλ Τζόρνταν εντάχθηκε στους Σικάγο Μπουλς, μετά από μια δυνατή καριέρα στο κολέγιο το 1984, οι προσδοκίες για το μέλλον του στο ΝΒΑ ήταν υψηλές. Στις τρεις πρώτες σεζόν του, ο κόσμος συνειδητοποίησε ότι θα ξεπερνούσε αυτές τις προσδοκίες και θα γινόταν ένας από τους μεγαλύτερους, αν όχι ο μεγαλύτερος όλων των εποχών. Αυτό τον έκανε ιδιαίτερα περιζήτητο όσον αφορά τις διαφημίσεις και, ενώ η Nike τον είχε από την αρχή στα βιβλία της, η συνέχιση του αρχικού του συμβολαίου δεν ήταν καθόλου εγγυημένη. Το γεγονός αυτό ήρθε στο προσκήνιο όταν, το 1987, ο υπεύθυνος για τον σχεδιασμό των δύο πρώτων Air Jordan, Peter Moore, εγκατέλειψε την εταιρεία μαζί με τον αντιπρόεδρο μάρκετινγκ της Nike, Rob Strasser, ο οποίος ήταν αυτός που είχε υπογράψει αρχικά τον Jordan στην εταιρεία. Χωρίς το δημιουργικό ταλέντο του Moore και την επιχειρηματική οξυδέρκεια του Strasser, η Nike θα είχε πραγματικό πρόβλημα να δελεάσει τον Jordan να επιστρέψει για να φτιάξει άλλο ένα παπούτσι, πόσο μάλλον ολόκληρη τη σειρά υπογραφών που υπάρχει σήμερα. Αυτό που έκανε την κατάσταση ακόμη πιο δύσκολη ήταν το γεγονός ότι το ζευγάρι, που είχε διαμορφώσει μια ισχυρή συνεργασία κατά τη διάρκεια της δεκαετίας που ήταν μαζί στη Nike, είχε αποσχιστεί για να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία, την Sports Inc. Το δίδυμο διέθετε σοβαρή δύναμη μετά τα προηγούμενα κατορθώματά τους που εργάζονταν στην ομάδα Air Jordan και άρχισαν να εργάζονται πάνω σε ένα σχέδιο για να προσεταιριστούν τον Michael Jordan με το μέρος τους. Ευτυχώς για τη Nike, πριν φύγει ο Moore, είχε αναθέσει σε έναν νεαρό σχεδιαστή με το όνομα Tinker Hatfield τη δημιουργία του Air Jordan 3 - μια φαινομενικά μικρή απόφαση που έγινε απίστευτα σημαντική στην ιστορία της σειράς υπογραφών Jordan.

© Jordan

Ένας πολλά υποσχόμενος σχεδιαστής

Σήμερα, ο Tinker Hatfield είναι ένας από τους πιο σεβαστούς σχεδιαστές παπουτσιών στον κόσμο, αλλά το 1987 ήταν ακόμα σχετικά άγνωστος εκτός της Nike. Είχε αρχικά εκπαιδευτεί ως αρχιτέκτονας και, έχοντας εργαστεί με αυτή την ιδιότητα για τη Nike από το 1981, είχε αρχίσει να σχεδιάζει παπούτσια μόλις το 1985. Δύο χρόνια αργότερα, είχε ήδη δείξει σημάδια ότι θα μπορούσε να γίνει ένας από τους καλύτερους στον χώρο, έχοντας σχεδιάσει το Air Trainer 1 - που έγινε για τον εκρηκτικό αστέρα του τένις John McEnroe - και το επαναστατικό Air Max 1. Κατά τη δημιουργία του πρώτου, είχε επιδείξει μεγάλη αντίληψη για να αντιληφθεί ότι υπήρχε ένα κενό στην αγορά για ένα αθλητικό παπούτσι για όλες τις χρήσεις, ενώ το δεύτερο είχε ενημερωθεί από το αρχιτεκτονικό του υπόβαθρο. Ωστόσο, το να φτιάξει ένα παπούτσι μπάσκετ για τον μεγαλύτερο παίκτη στον κόσμο ήταν μια εντελώς διαφορετική πρόταση και δεν ήταν σαφές αν θα μπορούσε να τα καταφέρει. Εκτός από την έντονη διαίσθησή του και το μοναδικό του υπόβαθρο, κατά την ανάπτυξη του Air Jordan 3 θα αποδείκνυε και μια άλλη σημαντική ικανότητα που θα τον έκανε να ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές του - την ικανότητα να ακούει.

Μια ανεκμετάλλευτη πηγή

Όταν ο Tinker ανέλαβε τον δημιουργικό έλεγχο του έργου, αυτό είχε ήδη καθυστερήσει έξι μήνες και το μόνο που είχε στη διάθεσή του ήταν μια σειρά από σκίτσα και ιδέες που είχε αφήσει ο Moore. Η ομάδα του ήταν αντιμέτωπη με το πρόβλημα όταν ανταγωνιζόταν τη νεοσύστατη Sports Inc. και άλλους κολοσσούς υποδημάτων όπως η adidas, η οποία ήταν η πρώτη επιλογή του Τζόρνταν πριν υπογράψει συμβόλαιο με τη Nike και σιγά σιγά έμπαινε και πάλι στη συζήτηση. Ο Tinker συνειδητοποίησε ότι είχε έναν ανεκμετάλλευτο πόρο στο πρόσωπο του ίδιου του Michael - άλλωστε, όταν σχεδιάζεις οτιδήποτε, είτε πρόκειται για ένα κτίριο είτε για ένα παπούτσι, είναι σημαντικό να γνωρίζεις ποιος πρόκειται να το χρησιμοποιήσει και για ποιο λόγο, αφήνοντας τις προτιμήσεις και τις απαιτήσεις του να καθοδηγήσουν τη διαδικασία σχεδιασμού. Αμέσως πέταξε για να συναντήσει τον MJ, τον οποίο δεν είχε συναντήσει ποτέ στο παρελθόν, για να καταλάβει πώς σκεφτόταν, πώς έπαιζε και τι ήθελε από ένα παπούτσι, τόσο από άποψη στυλ όσο και από άποψη λειτουργικότητας. Εδώ, το αντισυμβατικό του υπόβαθρο εξυπηρέτησε τον Tinker για άλλη μια φορά. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον, είχε υπάρξει ερασιτέχνης αθλητής στίβου υπό τον Bill Bowerman. Ο προπονητής τρεξίματος και συνιδρυτής της Nike ήταν γνωστός για το ότι σκεφτόταν έξω από το κουτί όταν επρόκειτο για σχεδιασμό παπουτσιών και επίσης συνεργαζόταν στενά με τους αθλητές για να ανακαλύψει τι χρειάζονταν σε υποδήματα επιδόσεων. Ο Tinker έλαβε υπόψη του και τα δύο αυτά πράγματα. Διαπίστωσε ότι ο Michael είχε πολύ σαφείς ιδέες για το τι ήθελε και ήταν πραγματικά πρόθυμος να ακούσει τη γνώμη του. Στην πραγματικότητα, ένα από τα αριστουργήματα του Tinker όταν δούλευε πάνω στο Jordan 3 ήταν να εμπλέξει τον κύριο χρήστη του παπουτσιού στενά στη διαδικασία σχεδιασμού, δίνοντας μεγάλη προσοχή στα σχόλιά του για να βεβαιωθεί ότι το παπούτσι θα ανταποκρινόταν στις προσδοκίες του. Καθώς πετούσε στο σπίτι του, ο νεαρός σχεδιαστής είχε όλα όσα χρειαζόταν για να κατασκευάσει το επόμενο σπουδαίο αθλητικό παπούτσι Jordan.

© Jordan

Εκπλήρωση των απαιτήσεων

Η προσωπική συνάντηση με τον Μάικλ Τζόρνταν είχε σαφώς εμπνεύσει τον Τίνκερ και αυτός ρίχτηκε στη δουλειά του μαζί με την ομάδα του, στην οποία συμμετείχαν και άλλα στελέχη της Nike που βρίσκονταν στην αρχή της καριέρας τους, όπως ο Ρον Ντούμας, με την ομάδα να κάνει μεγάλες βάρδιες και να κοιμάται ελάχιστα, προκειμένου να είναι έτοιμο το πρωτότυπο εγκαίρως για την προθεσμία. Έγραψε το Air Jordan Manifesto, στο οποίο συνόψισε τις εντυπώσεις του για τον άνθρωπο που είχε συναντήσει για πρώτη φορά εκείνη την ημέρα, λέγοντας πράγματα όπως "ο Michael Jordan μου αποδεικνύει ότι η νεανική πληθωρικότητα, η διασκέδαση και η επιθυμία δεν χρειάζεται να είναι μια καραγκιοζιλίκια ανερμάτιστη και φωνακλάδικη επιτήδευση" και περιγράφοντάς τον ως "μορφωμένο και ζωηρό" με "τάξη και στυλ". Στόχος του ήταν να εκπληρώσει όλες τις επιθυμίες του μπασκετμπολίστα και να προσδώσει στο σχέδιο την αίσθηση της διασκέδασης και της πείνας του Τζόρνταν για τη νίκη, κάνοντάς το ταυτόχρονα μοντέρνο και εκλεπτυσμένο. Ένα από τα πιο απαιτητικά αιτήματά του ήταν να έχει ένα παπούτσι που δεν χρειαζόταν σπάσιμο και ήταν άνετο κατευθείαν από το κουτί, επιτρέποντάς του έτσι να φοράει ένα ολοκαίνουργιο ζευγάρι σε κάθε παιχνίδι. Ήθελε επίσης να είναι ελαφρύτερο και με χαμηλότερο κόψιμο γύρω από το κολάρο, το οποίο θα βελτίωνε την ικανότητά του να κινείται ελεύθερα στο γήπεδο και να επιτυγχάνει τον απίστευτο "αέρα" για τον οποίο είχε γίνει γνωστός. Ο Τίνκερ είχε επίσης παρατηρήσει την προτίμηση του Μάικλ στην υψηλή μόδα και την τάση του να φοράει πολυτελή κοστούμια και ιταλικά δερμάτινα παπούτσια σε εκδηλώσεις και πάρτι. Έχοντας αυτά κατά νου, αντικατέστησε το σκληρό δέρμα που χρησιμοποιούνταν σε άλλα παπούτσια μπάσκετ της εποχής με το δέρμα floater, το οποίο έχει φυσικό σαγρέ φινίρισμα, καθιστώντας το πιο ελαφρύ, μαλακό και ευχάριστο στην αφή. Εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά ανθεκτικό και η διαδικασία δέψης είναι τέτοια που το δέρμα μπορεί να βαφτεί με μια σειρά από διαφορετικά χρώματα. Επίσης, διαμόρφωσε το δέρμα γύρω από το κολάρο σε χαμηλότερο, μεσαίο ύψος, κάνοντάς το πιο ευέλικτο, αλλά εξακολουθώντας να προστατεύει τους αστραγάλους - μια πρώτη φορά για παπούτσι μπάσκετ εκείνη την εποχή, την οποία η Nike συνόψισε αργότερα με την ακόλουθη φράση: "Το ύψος τριών τετάρτων έχει σχεδιαστεί για παίκτες που θέλουν απεριόριστη κάμψη του αστραγάλου καθώς κινούνται πάνω και κάτω στο γήπεδο." Αυτές οι απλές αλλαγές έδωσαν στον Michael ένα αθλητικό παπούτσι μπάσκετ που μπορούσε να φοράει σε κάθε παιχνίδι μόλις το έβγαζε από το κουτί, το οποίο ήταν ταυτόχρονα ελαφρύ και ανθεκτικό με μια κομψή, λεπτοδουλεμένη αισθητική.

© Jordan

Ξεχωριστά χαρακτηριστικά

Με αυτά τα σημαντικά χαρακτηριστικά, ο Tinker προχώρησε σε άλλες σχεδιαστικές πτυχές, οι οποίες φαίνονται σε ένα από τα σκίτσα του από τις 26 Ιουλίου 1987. Με την ένδειξη "AJ. Revelation White Shoe" και με μικρότερη γραφή που ανέφερε "My favourite so far" (Το αγαπημένο μου μέχρι στιγμής), σημείωνε το 100% λευκό full grain floater μαζί με χαρακτηριστικά που προσφέρουν άνεση, όπως οι οπές στο πάνω μέρος του ποδιού και το κολάρο "καλής ποιότητας duraplush". Παράλληλα με αυτά, δύο από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του Jordan 3 εμφανίζονται στο σχέδιο - οι επικαλύψεις με αποτυπώματα ελέφαντα στο μπροστινό μέρος του πέλματος και στη φτέρνα και το λογότυπο Jumpman. Το πρώτο αναφέρεται ως "Cement or Jade Grey Elephant Hide", και το δεύτερο ως "Little Man Jordan Patch". Και τα δύο ταπεινά ονόματα, ενώ το πρώτο θα καθόριζε το AJ3 και θα επανεμφανιζόταν σε πολλά άλλα αθλητικά παπούτσια Nike και Jordan, το δεύτερο έγινε το τολμηρό σύμβολο της μάρκας Jordan και παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα της μάρκας μέχρι σήμερα.

© Jordan

Το λογότυπο Jumpman

Το πρωτότυπο του Air Jordan 3 που ετοίμασε ο Hatfield και η ομάδα του ήταν όλα όσα είχε ζητήσει ο Michael Jordan και ακόμη περισσότερα. Το κολάρο με το μεσαίο κόψιμο του παπουτσιού του παρείχε ευελιξία ώστε να κινείται εύκολα στο γήπεδο, προστατεύοντας παράλληλα τους αστραγάλους του, το ταλαιπωρημένο δέρμα ήταν μαλακό και εύκαμπτο όταν τα παπούτσια ήταν ολοκαίνουργια, επιτρέποντάς του να φοράει ένα καινούργιο ζευγάρι για κάθε παιχνίδι, και τα εξωτικά πάνελ με αποτυπώματα ελέφαντα στη μύτη και τη φτέρνα του έδιναν μια πολυτελή εμφάνιση παρόμοια με τα εκλεκτά ιταλικά παπούτσια που του άρεσε να φοράει, καθιστώντας το παπούτσι τόσο μοντέρνο όσο και λειτουργικό. Ο Tinker είχε επίσης μεταφέρει το καινοτόμο παράθυρο Nike Air στη φτέρνα από το Air Max 1, αποτελώντας το πρώτο αθλητικό Jordan παπούτσι μπάσκετ που αποκάλυψε την τεχνολογία αντικραδασμικής απορρόφησης μέσα στην ενδιάμεση σόλα. Είχε επίσης προσθέσει ένα υπερβολικό πάνελ στη φτέρνα, το οποίο φιλοξενούσε το λογότυπο Nike Air και ήταν το μοναδικό σημείο στο εξωτερικό με το σήμα Nike, ενώ το AJ3 ακολούθησε τα βήματα του AJ2 με την έλλειψη οποιουδήποτε σήματος στο πλαϊνό τοίχωμα. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι ο οραματιστής σχεδιαστής είχε κάνει κάτι που κανείς άλλος δεν είχε σκεφτεί να κάνει: έβαλε τον ίδιο τον Jordan στην καρδιά του αθλητικού παπουτσιού με το λογότυπο Jumpman να εμφανίζεται σε περίοπτη θέση στο κέντρο της γλώσσας. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτό δεν ήταν το πρώτο του ένστικτο, καθώς τα πρώιμα σκίτσα του δείχνουν το sneaker με swooshes στα πλευρά του, όπως το Air Jordan 1 - ένα χαρακτηριστικό που αναπαράχθηκε παιχνιδιάρικα στο Air Jordan 3 Tinker Hatfield το 2018. Ευτυχώς, είχε βρει την εικόνα, η οποία αποτυπώθηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια μιας φωτογράφισης για το περιοδικό Life πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1984 και αργότερα αναδημιουργήθηκε από τη Nike, ανάμεσα στα σκίτσα του Peter Moore, πυροδοτώντας μια ιδέα. Η δυναμική σιλουέτα του Τζόρνταν να πηδάει στον αέρα με το χέρι του τεντωμένο προς το στεφάνι συμπυκνώνει τα πάντα για τον παίκτη και την απίστευτη κίνηση και πτήση του. Το λογότυπο δεν προοριζόταν ποτέ για χρήση στο ίδιο το παπούτσι, απλώς ως υλικό μάρκετινγκ, αλλά σε μια άλλη στιγμή ιδιοφυΐας, ο Tinker συνειδητοποίησε ότι η τοποθέτηση του Jumpman στη γλώσσα του παπουτσιού θα έδινε στην υπογεγραμμένη σειρά Jordan μια ισχυρότερη ατομική ταυτότητα, ενώ παράλληλα θα εντυπωσίαζε τον Michael και θα ξεχώριζε τα αθλητικά του παπούτσια από τα άλλα μοντέλα της Nike.

© Jordan

Ένα ιστορικό γήπεδο

Παρά το σχεδιασμό ενός παπουτσιού που φαινομενικά φαινόταν ιδανικό για τον Michael, όταν ο Tinker έφτασε στη συνάντηση για την παρουσίαση, κάτι δεν πήγαινε καλά - ο Jordan απουσίαζε. Καθισμένος μαζί με τον συνιδρυτή της Nike Phil Knight και την οικογένεια του παίκτη, περίμενε νευρικά για τέσσερις ώρες μέχρι να περάσει επιτέλους ο Michael την πόρτα. Είχε πάει να παίξει γκολφ με κανέναν άλλον εκτός από τον Peter Moore και τον Rob Strasser, οι οποίοι είχαν κάνει τη δική τους εισήγηση για τους λόγους για τους οποίους θα έπρεπε να τους ακολουθήσει στην Sports Inc. Έχοντας ήδη αντιμετωπίσει μια πειστική πρόταση εκείνη την ημέρα και εξετάζοντας ακόμα το ενδεχόμενο να πάει με την adidas, δεν ήταν η καλύτερη στιγμή για τον Τζόρνταν να ακούσει για ένα ακόμα αθλητικό παπούτσι. Ήταν μια στιγμή που έπρεπε να κάνει ή να σπάσει τον Τίνκερ και, από πολλές απόψεις, οι πιθανότητες ήταν εναντίον του. Αυτό κάνει αυτό που συνέβη στη συνέχεια ακόμα πιο αξιοσημείωτο. Κάθισε κάτω με τον Michael, υπενθυμίζοντάς του την προηγούμενη συζήτησή τους και τα αιτήματά του, προτού συνεχίσει να εξηγεί πώς είχε εκπληρώσει το καθένα από αυτά. Καθώς ο Μάικλ άρχισε να συνέρχεται, αποκαλύφθηκε το πρωτότυπο. Το χαμόγελό του διευρύνθηκε καθώς συνειδητοποίησε ότι ο Tinker είχε πραγματικά ακούσει. Τα εκλεκτά υλικά, το χαμηλότερο κολάρο, το γραφικό με τα ελεφαντάκια - τα πάντα ήταν εκεί, και βλέποντας τη δική του σιλουέτα στη γλώσσα απλά ολοκλήρωσε τα πράγματα τέλεια. Εκείνη τη στιγμή, ήταν σαφές ότι ο Tinker είχε πετύχει το στόχο και ο Michael συμφώνησε να συνεργαστεί με τη Nike για άλλη μια φορά. Χρόνια αργότερα, ο Phil Knight εξακολουθεί να αποδίδει στον Tinker Hatfield τη σωτηρία της μάρκας του εκείνη την ημέρα.

© Jordan

Ένα ξεχωριστό Σαββατοκύριακο All-Star

Έχοντας εξασφαλίσει την πίστη του Τζόρνταν για άλλη μια φορά, η πρόκληση που είχε τώρα μπροστά της η Nike ήταν να λανσάρει με επιτυχία το τελευταίο της μοντέλο. Όπως και με τις δύο προηγούμενες επαναλήψεις, ο Μάικλ έπαιξε μεγάλο ρόλο φορώντας το παπούτσι ενώ έκανε αυτό που έκανε καλύτερα - να εντυπωσιάζει στο γήπεδο μπάσκετ. Τον είδαμε με το Air Jordan 3 ήδη από τον Νοέμβριο του 1987, αλλά ήταν η εμφάνισή του στο NBA All-Star Weekend στις αρχές Φεβρουαρίου του 1988 που έφερε το νέο σχέδιο στο προσκήνιο. Σε έναν από τους πιο γνωστούς διαγωνισμούς Slam Dunk στην ιστορία του μπάσκετ, ο MJ φόρεσε το Jordan 3 White Cement, ενώ διαγωνιζόταν με μερικούς από τους καλύτερους της εποχής. Στον τελικό συνάντησε τον αντίπαλο Dominique Wilkins, ο οποίος είχε νικήσει τον Jordan όταν οι δύο τους συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1985. Οι τραυματισμοί και των δύο παικτών δεν τους επέτρεψαν να αναμετρηθούν το '86 και το '87, οπότε αυτή ήταν η πρώτη τους μάχη από τότε που ο Τζόρνταν είχε βιώσει την ήττα εναντίον του, κάνοντάς τον ακόμα πιο ανυπόμονο να κερδίσει. Και αν χρειαζόταν περισσότερο κίνητρο, το γεγονός ότι ο αγώνας διεξαγόταν στο Στάδιο του Σικάγο ήταν αυτό που χρειαζόταν, καθώς χιλιάδες θαυμαστές τον επευφημούσαν. Εκείνη την εποχή, οι δύο άντρες ήταν οι πρώτοι σκόρερ του πρωταθλήματος και ο τελικός ήταν μια αμφίρροπη αναμέτρηση. Πηγαίνοντας στην τελευταία βολή, ο Τζόρνταν χρειαζόταν ένα σχεδόν τέλειο σκορ 49 πόντων για να εξασφαλίσει τη νίκη. Έφτασε μέχρι το αντίθετο άκρο του γηπέδου για να ξεκινήσει την εκκίνηση πριν γυρίσει και επιστρέψει με δύναμη σε όλο το μήκος του, αναπτύσσοντας τεράστια ταχύτητα κατά τη διαδικασία. Απογειώθηκε από τη γραμμή των ελεύθερων βολών και εκτοξεύτηκε στον αέρα, χτυπώντας τη μπάλα στο δίχτυ μόνο με το δεξί του χέρι και πετυχαίνοντας την υψηλότερη δυνατή βαθμολογία των 50 πόντων για να κερδίσει τον διαγωνισμό Slam Dunk για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Η ικανότητά του στο γήπεδο δεν ενθουσίασε μόνο το κοινό, αλλά ανέδειξε και το Air Jordan 3, ενθουσιάζοντας τους φίλους των sneakers με ένα κομψό νέο αθλητικό παπούτσι μπάσκετ που είχε σαφώς μεγάλη αναπήδηση. Μόλις μία ημέρα αργότερα, εμφανίστηκε στο All-Star Game με ένα διαφορετικό χρώμα - το Black Cement. Αν και αυτή έμελλε να είναι η μοναδική φορά που φόρεσε το συγκεκριμένο σχέδιο στο γήπεδο, την έκανε αξέχαστη, σημειώνοντας 40 πόντους μπροστά σε περισσότερους από 18.000 οπαδούς σε μια εμφάνιση που κέρδισε τον τίτλο του MVP και ενίσχυσε περαιτέρω το προφίλ του παπουτσιού.

© Jordan

Χρωματισμοί OG

Οι χρωματισμοί White Cement και Black Cement κυκλοφόρησαν περίπου την ίδια εποχή με αυτό το υπέροχο Σαββατοκύριακο, και οι δύο έγιναν αμέσως επιτυχίες χάρη στα κατορθώματα του Jordan. Συνέχισε την εξαιρετική του φόρμα στο υπόλοιπο της σεζόν, φορώντας το White Cement για την πλειοψηφία, πριν αλλάξει σε ένα άλλο από τα τέσσερα αρχικά χρώματα, το Fire Red, για τα πλέι οφ του 1988. Το τέταρτο σχέδιο, γνωστό ως True Blue, το φόρεσε μόλις μία φορά το 1988, σε έναν αγώνα επίδειξης μεταξύ των All-Stars του NBA και της Team USA, και δεν θα το ξαναδούμε μέχρι το 2001, οπότε και έπαιζε τα τελευταία χρόνια της καριέρας του με τους Washington Wizards.

© Jordan

Μια εντυπωσιακή σεζόν

Καθ' όλη τη διάρκεια της σεζόν '87-'88, ο MJ πραγματοποίησε απίστευτα υψηλές εμφανίσεις, έχοντας μια από τις καλύτερες χρονιές της καριέρας του από άποψη στατιστικών, παρόλο που οι Bulls δεν κατάφεραν να κατακτήσουν τον τίτλο για άλλη μια φορά. Μαζί του βρέθηκαν βασικοί συμπαίκτες του, όπως ο Σκότι Πίπεν και ο Οράτιος Γκραντ, οι οποίοι αργότερα θα αποτελούσαν τους άξονες της ομάδας που κέρδισε το πρωτάθλημα το 1991 και μετά, ενώ ο Φιλ Τζάκον έγινε μέλος του προπονητικού επιτελείου, δουλεύοντας ως βοηθός πριν από τη μεγαλειώδη πορεία του ως πρώτος προπονητής τη δεκαετία του '90. Όλα αυτά βοήθησαν τον Τζόρνταν να κερδίσει το πρώτο του βραβείο MVP του ΝΒΑ και τη μοναδική του διάκριση ως αμυντικός παίκτης της χρονιάς το 1988. Τερμάτισε επίσης ως πρωταθλητής στο σκοράρισμα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και ήταν ακόμη και αρχηγός στα κλεψίματα για πρώτη φορά. Κάθε ένα από αυτά τα επιτεύγματα ήρθε φορώντας το Air Jordan 3, εδραιώνοντας έτσι τη θέση του στην ιστορία των sneakers.

© Jordan

Μάικλ Τζόρνταν και Μαρς Μπλάκμον

Αλλά δεν ήταν μόνο τα καμώματα του Μάικλ στο γήπεδο που βοήθησαν στην αύξηση της δημοτικότητας του παπουτσιού, ήταν και η προσωπικότητά του εκτός γηπέδου. Πιο συγκεκριμένα, ήταν οι αξέχαστες διαφημίσεις του με τον φανταστικό χαρακτήρα Mars Blackmon του Spike Lee από την επιτυχημένη ταινία του 1986, She's Gotta Have It. Στην ασπρόμαυρη ταινία, ο Mars είναι ένας ιδιόρρυθμος οπαδός των αθλητικών παπουτσιών και λάτρης της Jordan, καθιστώντας τον ένα άτομο που μπορεί να γίνει κατανοητό όταν εμφανίζεται δίπλα στην εξιδανικευμένη φιγούρα του Michael Jordan. Το ζευγάρι εμφανίστηκε σε έντυπες διαφημίσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας δισέλιδης έκτασης που απεικόνιζε τον Michael με το Black Cement και τον Mars με το White Cement, με το κείμενο "The Best on Earth" κάτω από τον πρώτο και "The Best on Mars" γραμμένο κάτω από τον δεύτερο. Ίσως πιο αξιομνημόνευτες, όμως, ήταν οι τηλεοπτικές διαφημίσεις τους, οι οποίες οδήγησαν σε ατάκες όπως "It's gotta be the shoes!", που δήλωσε ως γνωστόν ο Mars καθώς προσπαθούσε να καταλάβει τι έκανε τον Michael τόσο καλό. Μια διαφήμιση ξεκινά με ένα κοντινό πλάνο του Mars δίπλα σε ένα στεφάνι μπάσκετ, καθώς ισχυρίζεται ότι είναι ο καλύτερος. Ο λόγος για τον οποίο κάνει αυτή τη δήλωση: "Air Jordan, Air Jordan, Air Jordan", την οποία ο Mars επαναλαμβάνει καθώς η κάμερα κατεβαίνει και τον δείχνει να στέκεται στους ώμους του Michael με το Air Jordan 3 White Cement. Ο MJ απομακρύνεται και ο Mars κρέμεται από το στεφάνι, φωνάζοντας "Money, Money, why you wanna do that to me?", γεγονός που έκανε το Money ένα από τα πολλά παρατσούκλια του Jordan. Το κωμικό ζευγάρι εμφανίστηκε μαζί σε μια ολόκληρη σειρά διαφημίσεων που αύξησαν τη δημοτικότητα του παπουτσιού, σχηματίζοντας μια επιτυχημένη συνεργασία που τους είδε να παίζουν με πολλά επόμενα αθλητικά παπούτσια Jordan.

© Jordan

Ο Μάικλ Τζόρνταν και ο Τίνκερ Χάτφιλντ

Μια άλλη ισχυρή συνεργασία που προέκυψε από το Air Jordan 3 ήταν αυτή των Hatfield και Jordan. Ο ταλαντούχος σχεδιαστής άλλαξε τους κανόνες στις συνεργασίες παπουτσιών με αθλητές, λαμβάνοντας υπόψη τις επιθυμίες και τις ανάγκες των παικτών για να δημιουργήσει υποδήματα που θα τους εξυπηρετούσαν πραγματικά. Η απόφασή του να βάλει τον Jordan τόσο εμφανώς στο ίδιο το παπούτσι τον έκανε αγαπητό στον άνθρωπο, λειτουργώντας ως συμβολική χειρονομία της σημασίας του τόσο για τον Hatfield όσο και για τη Nike, που τον έκανε πραγματικό συνεργάτη στη δική του υπογεγραμμένη σειρά. Από τότε ο Jordan έχει επαινέσει την ομάδα που δούλεψε πάνω στο AJ3 για την κατασκευή ενός διαχρονικού προϊόντος και μάλιστα αναφέρθηκε στον Tinker ως το "δεξί του χέρι" σε οτιδήποτε σχετίζεται με το σχεδιασμό, καθώς οι δυο τους έχουν έρθει αρκετά κοντά με τα χρόνια. Στη συνέχεια δημιούργησαν μαζί πολλά ακόμη αθλητικά παπούτσια Jordan, ενώ ο Tinker σχεδίασε επίσης δεκάδες παπούτσια για τη Nike σε περισσότερες από τρεις δεκαετίες εργασίας στην εταιρεία, όπου κατέληξε ως αντιπρόεδρος για το σχεδιασμό και τα ειδικά έργα.

© Jordan

Τιμώντας έναν θρύλο

Ακόμα και με όλα τα νέα αθλητικά παπούτσια Jordan που έχουν κυκλοφορήσει όλα αυτά τα χρόνια, το Air Jordan 3 παρέμεινε δημοφιλές και εξακολουθεί να είναι τόσο συλλεκτικό σήμερα όσο ήταν όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά. Οι τέσσερις αρχικές αποχρώσεις, οι οποίες αποτέλεσαν αποκάλυψη το 1988, είναι ιδιαίτερα αγαπημένες, ενώ το White Cement και το Black Cement επανακυκλοφόρησαν πολλές φορές μετά την κυκλοφορία των πρώτων ρετρό εκδόσεων το 1994. Οι οπαδοί του Fire Red και του True Blue έπρεπε να περιμένουν λίγο περισσότερο, καθώς το δεύτερο ήρθε το 2001 και το πρώτο μόλις το 2007. Αυτά τα ρετρό αθλητικά παπούτσια έχουν πιστωθεί ως μερικά από τα πρώτα που επηρέασαν την έκρηξη της αγοράς ρετρό και ως μέρος του λόγου για τον οποίο τα αθλητικά παπούτσια μπάσκετ έγιναν πολιτιστικές εικόνες και όχι απλώς λειτουργικά αντικείμενα, κάτι που μπορεί να επηρεάστηκε από το ταλέντο του Κόμπι Μπράιαντ στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ο σούπερ σταρ του ΝΒΑ επέλεξε να τιμήσει τον μεγάλο του μέντορα, τον Μάικλ Τζόρνταν, φορώντας τα True Blue retro κατά τη διάρκεια του All-Star Game του 2003 - η 14η και τελευταία φορά που ο Τζόρνταν συμμετείχε στην εκθεσιακή διοργάνωση πριν αποσυρθεί οριστικά. Αστέρι των Λος Άντζελες Λέικερς, οι οποίοι μόλις είχαν κατακτήσει το δικό τους τρίποντο, ο Κόμπι ήταν απίστευτα δημοφιλής εκείνη την εποχή, οδηγώντας τις ψήφους στις ψηφοφορίες των φιλάθλων για να είναι το πρώτο όνομα στο φύλλο της ομάδας της Δυτικής Περιφέρειας. Σε μια καταπληκτική μάχη, ο Τζόρνταν έβαλε την ομάδα της Ανατολικής Περιφέρειας δύο πόντους μπροστά με 4,8 δευτερόλεπτα να απομένουν για την παράταση, πριν ο Κόμπι ανταποδώσει με δύο από τις τρεις βολές του και οδηγήσει το παιχνίδι σε μια άνευ προηγουμένου διπλή παράταση. Η ομάδα της Δυτικής Περιφέρειας πήρε τη νίκη και, μετά τον αγώνα, η αξιοσημείωτη καριέρα του Τζόρνταν γιορτάστηκε με μια εμφάνιση της Mariah Carey και μια ταινία με τις καλύτερες αθλητικές του στιγμές. Ο Κόμπι λάμβανε συχνά εξατομικευμένα ζευγάρια αθλητικών παπουτσιών από τον μέντορά του, συμπεριλαμβανομένης μιας έκδοσης του Air Jordan 3 εμπνευσμένης από τους Lakers, και η εμφάνισή του στο True Blue τόσο τίμησε τον Τζόρνταν όσο και έφερε τη σιλουέτα στην προσοχή μιας εντελώς νέας γενιάς οπαδών των αθλητικών παπουτσιών. Αυτό είδε τη δημοτικότητά της να συνεχίζει να αυξάνεται μέσω άλλων διασημοτήτων, όπως ο Αμερικανός ράπερ DJ Khaled, ο οποίος απέκτησε τη δική του μοναδική έκδοση το 2017, ο βραβευμένος Κολομβιανός τραγουδιστής J Balvin, ο οποίος εργάστηκε σε δύο αποχρώσεις AJ3 το 2023 και το 2024, και ο Justin Timberlake, ο παγκόσμιος σταρ που εμφανίστηκε με ένα εξατομικευμένο ζευγάρι κατά τη διάρκεια του Super Bowl halftime show του 2018. Εκτός από αυτό, υπήρξαν μοναδικές και εντυπωσιακές συνεργασίες με τις Fragment Design, A Ma Maniére και πολλές άλλες μάρκες μόδας - μια απόδειξη της διαχρονικής ποιότητας του Jordan 3.

© Jordan

Μια διαρκής κληρονομιά

Σχεδιάζοντας το Jordan 3, ο Hatfield έκανε κάτι απίστευτο. Κατάφερε να συνδυάσει τα επιθυμητά χαρακτηριστικά απόδοσης του Jordan με το στυλ που απαιτούσε ως οπαδός της μόδας σε ένα μόνο αθλητικό παπούτσι. Ο ξεχωριστός σχεδιασμός του και τα κομψά, υψηλής ποιότητας υλικά εξέλιξαν την υπογεγραμμένη σειρά Jordan, κάνοντάς το να μην μοιάζει με κανένα άλλο προπονητή μπάσκετ που κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή και θέτοντας νέα πρότυπα για τον κλάδο τόσο από άποψη αισθητικής όσο και τεχνολογίας. Ο κατάλογος των πρωτοποριών του δεν το έκανε μόνο μια δημοφιλή σιλουέτα, αλλά έφερε και τον Michael πίσω στο μαντρί και μετέτρεψε μια εκκολαπτόμενη συνεργασία σε κάτι που θα χρησίμευε ως βάση για μια από τις πιο μνημειώδεις μάρκες παπουτσιών στην ιστορία. Για τον ρόλο του σε αυτή την αξιοσημείωτη ιστορία, το Air Jordan 3 θα μείνει για πάντα στην ιστορία ως το παπούτσι που έσωσε τη Nike και ο επιφανής σχεδιαστής του, ο άνθρωπος που το έκανε να συμβεί.

Read more

Το SPORTSHOWROOM χρησιμοποιεί cookies. Σχετικά με την πολιτική μας για τα cookies.

Να συνεχίσει

Επέλεξε τη χώρα σου

Ευρώπη

Αμερικής

Ασία-Ειρηνικός

Αφρική

μέση Ανατολή