ASICS
Gel-NYC
Η σιλουέτα του σύγχρονου τρόπου ζωής που αντιπροσωπεύει πάνω από τρεις δεκαετίες τεχνολογίας Gel.
Γιορτάζοντας την κληρονομιά
Όταν η ASICS εισήγαγε το 1986 το σύστημα απορρόφησης Gel στα παπούτσια τρεξίματος, άλλαξε εντελώς την τύχη της μάρκας, βοηθώντας τα αθλητικά υποδήματα να ανταγωνιστούν τις πρωτοποριακές καινοτομίες των ανταγωνιστών της στον κλάδο. Έκτοτε, η τεχνολογία Gel έχει χρησιμοποιηθεί σε δεκάδες μοντέλα, με συνεχείς αναβαθμίσεις που βελτιώνουν την απόδοσή της σε σημείο που να αποτελεί πλέον ένα από τα πιο αξιοσέβαστα υλικά απορρόφησης της σύγχρονης εποχής. Το 2023, η ASICS επέλεξε να γιορτάσει αυτή την κληρονομιά με μια ολοκαίνουργια σιλουέτα που ονομάζεται Gel-NYC. Ο σχεδιασμός της βασίστηκε σε δημοφιλή παπούτσια με μαξιλαράκια Gel από το αρχείο της και άντλησε έμπνευση από τη Νέα Υόρκη- τη ζωντανή πόλη από την οποία πήρε το όνομά της.
Awake NY
Το ASICS Gel-NYC ανακοινώθηκε προς το τέλος του 2022, αλλά δεν ήταν μόνο η ιαπωνική εταιρεία που αποκάλυψε το επερχόμενο λανσάρισμα- η μάρκα ρούχων Awake NY έδωσε επίσης στη δημοσιότητα τις πληροφορίες. Η εταιρεία μόδας με έδρα τη Νέα Υόρκη ιδρύθηκε αρχικά το 2012 από τον σχεδιαστή Angelo Baque, ο οποίος είχε αποκτήσει τη φήμη του ιδιαίτερα εφευρετικού δημιουργού κατά τη διάρκεια της δεκαετούς θητείας του στην εταιρεία streetwear Supreme. Μετά από μια επιτυχημένη περίοδο ως Brand Director, έφυγε για να ακολουθήσει τις δικές του προσπάθειες, μία από τις οποίες ήταν η Awake NY. Μέσω της δημιουργικής του παραγωγής, ο Baque ήλπιζε να συλλάβει την ουσία της Νέας Υόρκης - της πόλης όπου ο ίδιος γεννήθηκε και μεγάλωσε - και να την παρουσιάσει στον κόσμο. Για τα πρώτα χρόνια, κράτησε την εταιρεία μικρή, προσφέροντας περιορισμένες εκδόσεις των κομψών ρούχων του, αλλά στη συνέχεια, το 2017, η μάρκα άρχισε να αναπτύσσεται και τα επόμενα χρόνια, ο Baque άνοιξε pop ups σε τοποθεσίες όπως το Dover Street Market της Νέας Υόρκης.
Ισχυρά θεμέλια
Δύο χρόνια αργότερα, το 2019, η Awake NY και η ASICS συνεργάστηκαν για πρώτη φορά, δουλεύοντας μαζί στο Gel-Kayano 5 360, το οποίο αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές. Αυτό άνοιξε το δρόμο για πολλά άλλα συνεργατικά sneakers, καθένα από τα οποία υποστηρίζεται από το ελαστικό μαξιλάρι Gel της μάρκας. Μέχρι το 2022, είχαν γίνει μια τρομερή ομάδα και ήρθε η ώρα να κάνουν το επόμενο δημιουργικό βήμα: να σχεδιάσουν μαζί μια νέα σιλουέτα. Για την ASICS, αυτό σήμαινε να ακολουθήσουν την αρχή "ένα υγιές μυαλό σε ένα υγιές σώμα", από όπου προέρχεται και το όνομα της μάρκας, και να γιορτάσουν την κληρονομιά των παπουτσιών τρεξίματος με μαξιλάρι Gel. Εν τω μεταξύ, η Baque ήθελε ένα μοντέλο που θα τιμούσε τη Νέα Υόρκη και θα αντανακλούσε τη βασική φιλοσοφία του Awake NY, καθώς θα ήταν ευέλικτο και θα απευθυνόταν σε άτομα με διαφορετικό υπόβαθρο. Επιστρέφοντας σε αυτό που αποκάλεσε "την ουσία του πού ξεκινήσαμε με την ASICS το 2019", ο Baque φαντάστηκε τι είδους παπούτσια θα ήθελαν τα παιδιά που μεγαλώνουν σε αστικές περιοχές όπως το Κουίνς ή τα παρισινά προάστια. Αυτό οδήγησε σε ένα αθλητικό παπούτσι που θα μπορούσε να φορεθεί "στην καθημερινότητα" και που φαινόταν καλό "με ένα κοστούμι και μια φόρμα". Ως εκ τούτου, έπρεπε να είναι υψηλής ποιότητας χωρίς να είναι πολύ ακριβό. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτούνταν εξειδικευμένη δεξιοτεχνία, αλλά ο Baque είχε εμπιστοσύνη στην ASICS, η οποία, όπως είπε, έφτιαχνε "τα καλύτερα παπούτσια για τρέξιμο". Η τελευταία του προϋπόθεση ήταν ότι "η πόλη της Νέας Υόρκης θα αντιπροσωπευόταν στην ονομασία του παπουτσιού", και έτσι επιλέχθηκε το Gel-NYC, καθώς περιλάμβανε τις δύο βασικές εμπνεύσεις πίσω από το μοντέλο. Με αυτά τα θεμελιώδη στοιχεία στη θέση τους, οι δύο μάρκες ξεκίνησαν να σχεδιάζουν ένα παπούτσι που αφηγείται την ιστορία του streetwear και τη σύνδεσή του με τη δημιουργικότητα, τη Νέα Υόρκη και την ευρύτερη κουλτούρα.
Στυλ Y2K
Προκειμένου να γιορτάσουν την ASICS και την κληρονομιά των παπουτσιών τρεξίματος με βάση το Gel, ο Baque και η ομάδα του έψαξαν στα αρχεία της ιαπωνικής μάρκας για να δουν τι θα μπορούσαν να βρουν. Ανακάλυψαν τόσο τεχνικά όσο και αισθητικά στοιχεία που θα αντιπροσώπευαν τα καλύτερα της σειράς Gel και τα συνδύασαν στο Gel-NYC για να εξασφαλίσουν τη λειτουργική και στιλιστική του υπεροχή. Δύο δρομείς των αρχών της δεκαετίας του 2000 χρησιμοποιήθηκαν ως κύρια επιρροή για το επάνω μέρος, με το Gel-Nimbus 3 να αποτελεί την κύρια έμπνευση και το Gel-MC Plus V να παρέχει ιδέες για τις πιο λεπτές λεπτομέρειες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα πολυεπίπεδο επάνω μέρος με εξαιρετικά αναπνεύσιμο πλέγμα ανοιχτών κυψελών ως βάση και διάφορα καμπυλωτά πάνελ πάνω από το επάνω μέρος. Κατασκευασμένα από υλικά υψηλής ποιότητας, όπως συνθετικό δέρμα και σουέτ, για αίσθηση υψηλής ποιότητας, αυτά τα επικαλύμματα αντανακλούσαν τις επιρροές της εποχής Y2K του Gel-NYC, δίνοντάς του ένα συναρπαστικό ρετρό στυλ. Εν τω μεταξύ, τα signature wave λογότυπα της ASICS κυλούσαν κατά μήκος των πλευρών και τα γράμματα Gel ήταν υφασμένα στο πίσω μέρος του παπουτσιού, με ένα άλλο κεντημένο έμβλημα στη γλώσσα και 3D κείμενο ASICS που διακοσμεί την πλευρική φτέρνα για να ολοκληρώσει το κομψό branding του παπουτσιού.
Μια πρωτοποριακή μονάδα σόλας
Κάτω από το πέλμα, η μονάδα σόλας ήταν γεμάτη από τεχνολογικά προηγμένα χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένων πτυχών που προέρχονται από το Gel-Cumulus 16 του 2014, το οποίο ήταν γνωστό για την άνετη αντικραδασμική προστασία του. Είχε μια ενδιάμεση σόλα FluidRide που συνδύαζε το ελαφρύ, αντικραδασμικό υλικό Solyte με τον ανθεκτικό, ευαίσθητο αφρό SpEVA για να προσφέρει απίστευτη υποστήριξη. Αυτό ενισχύθηκε από ορατά ένθετα Gel στο μπροστινό μέρος του πέλματος και στη φτέρνα, τα οποία έδιναν μια επιπλέον αίσθηση αναπήδησης, ενώ παράλληλα δημιουργούσαν ένα εντυπωσιακό οπτικό αποτέλεσμα. Όσον αφορά την πρόσφυση, η διαιρούμενη εξωτερική σόλα από καουτσούκ ήταν ταυτόχρονα εύκαμπτη και ευέλικτη, με μια γραμμή Guidance Line στο κέντρο της. Διατρέχοντας από τη φτέρνα έως τα δάχτυλα των ποδιών, αυτή η κάθετη εγκοπή κάμψης βοηθούσε το πόδι να κινείται πιο φυσικά, κάμπτοντας με τέτοιο τρόπο ώστε να ενθαρρύνει τη σωστή κάμψη του μπροστινού ποδιού και να απορροφά την πίεση κάθε βήματος, ενισχύοντας έτσι την εφαρμογή, βελτιώνοντας την άνεση και περιορίζοντας τον πόνο στο πόδι. Κάτω από το μέσο του πέλματος, ένα εύκαμπτο, μειωμένης στρέψης στέλεχος διευκόλυνε την καλύτερη σταθερότητα και τον έλεγχο, καθιστώντας το Gel-NYC ένα εξαιρετικό αθλητικό παπούτσι για όλες τις χρήσεις.
Δύο εντυπωσιακές αποχρώσεις εμπνευσμένες από την πόλη της Νέας Υόρκης
Με τον εντυπωσιακό συνδυασμό νοσταλγικής εμφάνισης και χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών, ο συνολικός σχεδιασμός του ASICS Gel-NYC αντιπροσώπευε το καλύτερο του παλιού και του νέου. Αυτό επέτρεψε στον Baque να πάρει επιρροές από το δυναμικό πνεύμα της Νέας Υόρκης και να τις εφαρμόσει στη σιλουέτα για να δημιουργήσει ένα δίδυμο ισχυρών ντεμπούτο χρωμάτων που γιόρταζαν την πόλη του. Μέσα από τις προηγούμενες συνεργασίες τους, η ASICS και η Awake NY είχαν αποκτήσει τη φήμη ότι ήταν τολμηρές και ζωντανές στις χρωματικές τους επιλογές, και αυτά τα παπούτσια δεν διέφεραν. Αντλώντας έμπνευση από τη ζωντανή μουσική σκηνή της πόλης, ο Baque δημιούργησε δύο ξεχωριστά ζευγάρια αθλητικών παπουτσιών Gel-NYC, το καθένα με μια μοναδική ιστορία. Το πρώτο είχε ένα βασικό στρώμα Pure Silver, σουέτ επικαλύψεις σε μια πλούσια απόχρωση του μοβ, γνωστή ως Gothic Grape, και χρυσές ανταύγειες πάνω από τα λογότυπα στα πλαϊνά τοιχώματα και τη μεσαία σόλα. Αυτός ο ισχυρός συνδυασμός χρωμάτων ήταν μια αναφορά στον Αμερικανό ράπερ Raekwon και το σόλο άλμπουμ του 1995, "Only Built 4 Cuban Linx...". Ιδρυτικό μέλος της μνημειώδους hip hop κολεκτίβας Wu-Tang Clan, ο Raekwon αποφάσισε να ακολουθήσει καριέρα ως σόλο καλλιτέχνης μετά από λίγα μόλις χρόνια με το γκρουπ, και αυτός ο δίσκος του 1995 ήταν η πρώτη του ατομική προσπάθεια. Έλαβε εκτεταμένους επαίνους τόσο από τους κριτικούς όσο και από τους οπαδούς του χιπ χοπ, οι οποίοι το θεωρούν ως ένα από τα σπουδαιότερα άλμπουμ όλων των εποχών. Για τον σχεδιασμό του Gel-NYC, ο Baque χρησιμοποίησε τα χρώματα από την αρχική έκδοση της κασέτας του "Only Built 4 Cuban Linx...", της οποίας η θήκη και η κασέτα είχαν μωβ απόχρωση. Ένας άλλος Αμερικανός ράπερ, ο Cam'Ron, έδωσε στον Baque την ιδέα για το δεύτερο χρώμα του: το Gel-NYC "Teal Pink". Αυτό είχε την ίδια Pure Silver βάση, με επένδυση από σουέτ σε ένα φωτεινό τιρκουάζ που ονομάζεται Green Blue State μαζί με παστέλ ροζ ανταύγειες. Το τελευταίο χρώμα ήταν μια άμεση αναφορά στην αγάπη του καλλιτέχνη του Μανχάταν για τα ροζ ρούχα, αποτίοντας ειδικότερα φόρο τιμής στη γούνα που ως γνωστόν φορούσε κατά τη διάρκεια μιας επίδειξης μόδας στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ο ίδιος, ένθερμος οπαδός της μόδας και περιστασιακός σχεδιαστής, ο Cam'Ron έχει επίσης δηλώσει τη συμπάθειά του για τα τιρκουάζ ρούχα, εξ ου και η προσθήκη αυτής της απόχρωσης στο δεύτερο σχέδιο Gel-NYC του Baque.
Μια επιτυχημένη κυκλοφορία
Τα συνεργατικά sneakers ASICS Gel-NYC x Awake NY αποκαλύφθηκαν στον κόσμο τον Ιανουάριο του 2023, όταν εμφανίστηκαν στην πασαρέλα κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού. Χωρίς ακόμη να διαθέτει ναυαρχίδα - αυτή θα άνοιγε στο Lower East Side της Νέας Υόρκης αργότερα την ίδια χρονιά - ο Baque προσέφερε το παπούτσι σε μια σειρά από pop-ups, ένα από τα οποία βρισκόταν στην Rue des Francs-Bourgeois της γαλλικής πρωτεύουσας- ένας δρόμος γνωστός για τις μπουτίκ μόδας υψηλού επιπέδου. Το Gel-NYC αποδείχθηκε αμέσως επιτυχημένο και ακολούθησαν πολλές χρωματικές εκδόσεις γενικής κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια του 2023 και του 2024. Μαζί με αυτά, τα εκπληκτικά σχέδια της Awake NY ενέπνευσαν άλλες δημιουργικές οντότητες να δημιουργήσουν τις δικές τους συνεργατικές εκδόσεις της νέας σιλουέτας, με αποτέλεσμα να προκύψουν πολλά εκκεντρικά sneakers.
Νέες συνεργασίες
Αυτές οι συνεργασίες ξεκίνησαν νωρίς στη διάρκεια ζωής του Gel-NYC, με τις αρχικές συνεργασίες να πραγματοποιούνται μόλις λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία των sneakers Awake NY. Ίσως ταιριάζει, οι δύο πρώτες ήταν με τη λιανική εταιρεία ρούχων Bodega με έδρα τη Βοστώνη και την ιαπωνική μάρκα Fujitaka, η οποία είναι γνωστή για την παραγωγή δερμάτινων αξεσουάρ υψηλής ποιότητας. Το παπούτσι Bodega ονομάστηκε "After Hours", καθώς τιμούσε τις πόλεις από τις οποίες προέρχονται και οι δύο μάρκες. Το φαρδύ πλέγμα του έμοιαζε με φράχτες της πόλης και ο σχεδιασμός των επικαλύψεών του απηχούσε τις πολύπλοκες συνδέσεις που υπάρχουν στις αστικές υποδομές, ενώ η χρωματική του παλέτα από γκρι και καφέ χρώματα θύμιζε ξεθωριασμένη άσφαλτο και τσιμεντένιους τοίχους, με τις ζωντανές ανταύγειες να μιμούνται τις αποχρώσεις νέον των φώτων των βιτρινών των καταστημάτων μετά το σκοτάδι. Αντίθετα, το σχέδιο "Imbari Pack" της Fujitaka είχε ένα πιο συγκρατημένο χρωματικό σχήμα από γλυκό ναυτικό και άλλες πλούσιες αποχρώσεις του μπλε. Είχε επίσης ένα μοναδικό σύστημα κορδονιών και δυναμικά εφέ ραφής, δίνοντάς του μια ξεχωριστή εμφάνιση από μόνη της.
Ενημερώσεις και παραλλαγές
Το 2024, η ASICS επέκτεινε τη συλλογή Gel-NYC με την παραλλαγή Utility- μια πιο στιβαρή επιλογή της οποίας τα ανθεκτικά και αδιάβροχα χαρακτηριστικά την καθιστούσαν ιδανική για περιπέτειες σε εξωτερικούς χώρους. Ένα άλλο μοντέλο με την ονομασία Gel-NYC 2055 εμπνεύστηκε από τα παπούτσια τρεξίματος GT-2050 και GT-2060 της μάρκας, επεξεργαζόμενο πτυχές της φτέρνας, του κορδονιού και των λογότυπων στα πλαϊνά τοιχώματα για να προσφέρει μια δική του, συναρπαστική εμφάνιση. Συν τοις άλλοις, το NYC συνέχισε να αποτελεί δημοφιλή επιλογή για συνεργάτες. Η ASICS ένωσε τις δυνάμεις της με άλλες ιαπωνικές εταιρείες, όπως η Needles, η οποία σχεδίασε ένα αθόρυβο μαύρο και μοβ αθλητικό παπούτσι, η αθλητική streetwear ετικέτα ballaholic, της οποίας το κομψό χρώμα ήταν επενδυμένο με πλούσιο πράσινο σουέτ, η μάρκα μόδας emmi, επικεντρωμένη στη γιόγκα, με μια κομψή αποκλειστική προσφορά για γυναίκες, και η streetwear μπουτίκ atmos, της οποίας το χρώμα Blue Topaz δημιουργήθηκε μαζί με την εταιρεία γυναικείας ένδυσης Lagua Gem. Πιο μακριά, η αμερικανική μάρκα lifestyle PLEASURES δημιούργησε ένα εμπνευσμένο από τη φύση χρώμα με το παρατσούκλι "World of Pleasures" και η εταιρεία streetwear Hidden NY με έδρα τη Νέα Υόρκη εργάστηκε σε ένα κομψό λευκό και πράσινο sneaker με έμφαση σε pixelated εφέ που παραπέμπουν στην διαδικτυακή της προέλευση. Ευρωπαϊκές μάρκες όπως η Sneakmart δημιούργησαν επίσης μοναδικές εκδόσεις, ενώ η beauty influencer, μοντέλο, make-up artist και πρέσβειρα της μάρκας Schwarzkopf με έδρα το Βερολίνο Kicki Yang Zhang δημιούργησε δύο εξαιρετικά διαφορετικές εκδόσεις, η μία μαύρη με εντυπωσιακές ασημένιες ανταύγειες και η άλλη ένα χαριτωμένο μείγμα λευκών και ροζ. Η γεννημένη στη Σαγκάη προσωπικότητα της μόδας παρουσίασε η ίδια τα παπούτσια σε μια αξιομνημόνευτη διαφημιστική καμπάνια που την είδε να συμβουλεύεται έναν επαγγελματία κασκαντέρ, ο οποίος της έμαθε πώς να πέφτει σωστά ανάσκελα ενώ κάνει τραμπολίνο και να ισορροπεί σε σχοινιά, προκειμένου να τραβήξει τα απαραίτητα πλάνα για να δικαιώσει την έκδοση. Πέρα από τον κόσμο της μόδας, οι δημοφιλείς ιαπωνικές σειρές anime Bleach και Naruto έλαβαν τα δικά τους σχέδια, το καθένα με χαρακτηριστικές λεπτομέρειες που παρέπεμπαν σε χαρακτήρες από τις αντίστοιχες σειρές, καθιστώντας τα ιδιαίτερα περιζήτητα μεταξύ των παθιασμένων θαυμαστών τους.
Μια δυνατή ιστορία
Σχεδιάζοντας το Gel-NYC, η ASICS έκανε κάτι που η μάρκα δεν είχε κάνει ποτέ στο παρελθόν: συνεργάστηκε με μια άλλη εταιρεία για να σφυρηλατήσει ένα εντελώς νέο παπούτσι. Αν και η αισθητική του προέρχεται από μια σειρά παλαιότερων μοντέλων, το Gel-NYC έχει τη δική του μοναδική εμφάνιση που, όπως έχει πει ο ίδιος ο Baque, συνδυάζει "λίγο από νέα τεχνολογία με λίγο από παλαιότερο σχεδιασμό". Το αποτέλεσμα είναι ένα άνετο αθλητικό παπούτσι που εκφράζει το σύγχρονο στυλ, αλλά μοιάζει σαν να υπάρχει εδώ και χρόνια. Ως προϊόν της ακμάζουσας συνεργασίας της ASICS με την Awake NY, αντιπροσωπεύει το τολμηρό στυλ της Νέας Υόρκης χωρίς να χάνει την αθλητική αιχμή των παλιών παπουτσιών τρεξίματος, ενώ παράλληλα αφηγείται μια δυνατή ιστορία για την κουλτούρα του streetwear και την κληρονομιά της μάρκας.