adidas
Samba
Ένα αθλητικό παπούτσι με πολιτιστικό αντίκτυπο που βασίζεται στη συνεχή επανεφεύρεση.
Μια καινοτόμος μπότα ποδοσφαίρου
Το 1949, ένας τσαγκάρης ονόματι Adolf Dassler έβαζε τις τελευταίες πινελιές σε μια πρωτοποριακή νέα ποδοσφαιρική μπότα. Είχε κατασκευάσει την εξωτερική σόλα της ώστε να προσφέρει πρόσφυση σε παγωμένες συνθήκες -κάτι που κανένα άλλο παπούτσι της εποχής δεν ήταν ικανό- και άρχισε να τη δοκιμάζει στην πατρίδα του, τη Γερμανία. Ο σχεδιασμός λειτούργησε καλά και τέθηκε σε παραγωγή. Το όνομά του ήταν adidas Samba. Κατά τη διάρκεια των επόμενων επτά δεκαετιών, αυτό το εφευρετικό παπούτσι έγινε ένα πολιτιστικό φαινόμενο που φορέθηκε από διασημότητες, αστέρες του αθλητισμού και σχεδόν όλους τους άλλους στον πλανήτη.
Ένας εφευρετικός σχεδιαστής
Ο Adolf Dassler ήταν κάτι περισσότερο από ένας απλός υποδηματοποιός- ήταν εφευρέτης. Γι' αυτόν, ο σχεδιασμός παπουτσιών ήταν περισσότερο χόμπι παρά δουλειά, και καθ' όλη τη διάρκεια των δεκαετιών του 1920 και του 30 ανέπτυξε τις ικανότητές του πειραματιζόμενος με διαφορετικά υλικά και μεθόδους για την κατασκευή λειτουργικών υποδημάτων. Ήταν ιδιαίτερα επιδέξιος στη δημιουργία αθλητικών παπουτσιών, όπως αποδεικνύεται από εκείνα που έφτιαξε για τον Jesse Owens πριν από τις πολλαπλές εμφανίσεις του στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936 στο Βερολίνο. Με τα χειροποίητα καρφιά του Dassler στα πόδια του, ο Owens κέρδισε τέσσερα χρυσά μετάλλια, κάνοντας όνομα τόσο για τον εαυτό του όσο και για τον σχεδιαστή των παπουτσιών του.
Καθιέρωση ενός εμπορικού σήματος
Λίγο περισσότερο από δέκα χρόνια αργότερα, το 1949, ο Dassler ίδρυσε την adidas μετά τη διάσπαση της εταιρείας υποδημάτων που διατηρούσε με τον αδελφό του Rudolf από το 1924. Ξεκινώντας μόνος του, ο Adolf άρχισε να εργάζεται πάνω σε σχέδια που θα μπορούσαν να διαφοροποιήσουν τα σχέδιά του από εκείνα του αδελφού του, ο οποίος είχε επίσης ιδρύσει τη δική του εταιρεία υποδημάτων. Ένα από αυτά ήταν μια ποδοσφαιρική μπότα με μαύρο δερμάτινο καγκουρό στο πάνω μέρος, σόλα από κόμμι και το νέο λογότυπο της μάρκας, το οποίο αποτελούνταν από τρεις λοξές λωρίδες με οδοντωτές άκρες. Ήταν κατασκευασμένο για έναν συγκεκριμένο σκοπό: το κράτημα σε σκληρά, παγωμένα γήπεδα. Μια τριάδα βεντούζες ενσωματωμένες στην εξωτερική σόλα ήταν αυτή που του επέτρεπε να κρατιέται στο ολισθηρό έδαφος καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο παπούτσι της εποχής και σύντομα αποδείχθηκε ότι ήταν ένα αποτελεσματικό σχέδιο όταν δοκιμάστηκε από την ASV Herzogenaurach - μια τοπική ποδοσφαιρική ομάδα που συνδεόταν με την adidas.
Βρίσκοντας ένα όνομα
Μέχρι το 1950, ο Dassler είχε τελειοποιήσει το παπούτσι με πρόσφυση, αλλά δεν είχε βρει ακόμα όνομα. Τότε, μετά από ένα παιχνίδι στο οποίο η εξειδικευμένη εξωτερική σόλα αναδείχθηκε πραγματικά βοηθώντας τους παίκτες να διατηρούν πρόσφυση και σταθερότητα παρά τις ψυχρές συνθήκες, του ήρθε η ιδέα να το ονομάσει Samba. Αυτό όχι μόνο θύμιζε τη δυναμική κίνηση και τις δεξιότητες που συνδέονται με τη ζωηρή βραζιλιάνικη μορφή χορού, αλλά ταίριαζε και με την τοποθεσία του Παγκόσμιου Κυπέλλου Fifa εκείνης της χρονιάς, του πρώτου που διοργανώθηκε στη χώρα. Δυστυχώς, ο ζεστός καιρός που αναμενόταν για το τουρνουά, ο οποίος θα κυμαινόταν από περίπου 20°C και πάνω, σήμαινε ότι ο σχεδιασμός της σόλας του δεν θα χρειαζόταν. Παρ' όλα αυτά, το όνομα του παπουτσιού το συνέδεσε αποτελεσματικά με την παγκόσμια διοργάνωση και έγινε δημοφιλές μεταξύ των ποδοσφαιριστών στα χρόνια που ακολούθησαν, ιδιαίτερα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη.
Απόκτηση γνώσεων
Το adidas Samba βοήθησε να αναπτυχθεί το προφίλ της εταιρείας στα πρώτα χρόνια της, αλλά ήταν η εποχή του Adolf Dassler με την εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Δυτικής Γερμανίας που τράβηξε τη μεγαλύτερη προσοχή στη μάρκα. Έχοντας εξοικειωθεί με τον προπονητή Sepp Herberger, ταξίδευε με την ομάδα κατά τη διάρκεια των αγώνων, μαθαίνοντας τις ανάγκες των παικτών, ώστε να μπορεί να τους παρέχει τα καλύτερα υποδήματα για το άθλημα. Παρακολουθούσε τους αγώνες μαζί με τον Herberger και οι παίκτες ερχόντουσαν να τον συμβουλευτούν στο περιθώριο όταν είχαν προβλήματα με τα παπούτσια τους, ώστε να μπορεί να τα προσαρμόσει επιτόπου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Dassler απέκτησε ανεκτίμητες γνώσεις οι οποίες ενημέρωσαν για ένα ανανεωμένο μοντέλο ποδοσφαίρου με βιδωτά καρφιά που μπορούσαν να αλλάζουν ανάλογα με τις συνθήκες του κάθε αγώνα.
Το θαύμα της Βέρνης
Το 1954, ο σχεδιασμός του Dassler βοήθησε την ομάδα της Δυτικής Γερμανίας να φτάσει σε μια περίφημη νίκη στο Παγκόσμιο Κύπελλο, γνωστή ως "Το θαύμα της Βέρνης". Αφού δεν είχε δικαίωμα συμμετοχής στο τουρνουά του 1950, η δυτικογερμανική ομάδα ήθελε απεγνωσμένα να κάνει καλή εμφάνιση στο επόμενο, το οποίο διεξαγόταν στη γειτονική Ελβετία. Αφού πέρασε από τη φάση των ομίλων, νίκησε τη Γιουγκοσλαβία στα προημιτελικά και διέλυσε την Αυστρία με 6-1 στα ημιτελικά, για να διαμορφώσει έναν τελικό με το φαβορί του τουρνουά, την Ουγγαρία. Γνωστή ως "Χρυσή Ομάδα", η τρομερή ουγγρική ομάδα ήταν αήττητη σε 32 αγώνες και είχε επικρατήσει εύκολα της Δυτικογερμανικής ομάδας με 8-3 κατά τη διάρκεια του πρώτου γύρου της διοργάνωσης, αν και απέναντι σε μια ομάδα εφεδρικών. Την ημέρα του τελικού, άρχισε να βρέχει, κάνοντας το γήπεδο υγρό και λασπωμένο. Οι συνθήκες αυτές δεν ήταν μόνο ιδανικές για τον τρόπο παιχνιδιού του αρχηγού Fritz Walter, αλλά ήταν επίσης ιδανικές για τα εναλλάξιμα καρφιά του Dassler, τα οποία παρείχαν στη γερμανική ομάδα ένα σημαντικό πλεονέκτημα, επιτρέποντάς της να προσαρμόζεται στις δύσκολες συνθήκες. Παρά το γεγονός ότι αποτελούνταν από ερασιτέχνες και δεν είχαν καμία ελπίδα για νίκη, η Δυτική Γερμανία αναδείχθηκε νικήτρια, κερδίζοντας τους Ούγγρους με 3-2, για να πετύχει μια από τις μεγαλύτερες ανατροπές στην ιστορία του Παγκοσμίου Κυπέλλου και να κερδίσει το πρώτο τρόπαιο Jules Rimet Trophy της χώρας.
Λειτουργικές ενημερώσεις
Η εταιρεία του Adolf Dassler συγκέντρωσε σοβαρή προσοχή στα χρόνια που ακολούθησαν, με όλο και περισσότερους επαγγελματίες ποδοσφαιριστές να αρχίζουν να φορούν τα παπούτσια του. Αυτό βοήθησε το Samba να παραμείνει δημοφιλές και τις επόμενες δεκαετίες, καθώς ο Dassler επέστρεφε συνεχώς στο μοντέλο, το οποίο επανασχεδίαζε ξανά και ξανά, βελτιώνοντας κάθε φορά τις ικανότητες απόδοσής του και οδηγώντας το σε ένα αξιοσημείωτο ταξίδι κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, το παπούτσι απέκτησε χαμηλότερο προφίλ και οι λωρίδες του λογότυπου στο πλαϊνό τοίχωμα διευρύνθηκαν, καθιστώντας το σύμβολο-σήμα κατατεθέν της εταιρείας πιο ευδιάκριτο. Το χαμηλό κολάρο επανασχεδιάστηκε και πάλι το 1972, όταν διαμορφώθηκε σε μια πιο έντονη καμπύλη που κινούνταν με το σχήμα του αστραγάλου. Επανασχεδιάστηκαν επίσης η επιμήκης γλώσσα, η οποία κοντύνθηκε για να γίνει πιο συμπαγής, η επένδυση κάτω από το πόδι, η οποία παρείχε μεγαλύτερη στήριξη κατά μήκος του ποδιού, και η εξωτερική σόλα, της οποίας ο διαχωρισμός σε τρεις διαφορετικές ζώνες παρείχε στον χρήστη πολυκατευθυντική πρόσφυση, προσφέροντάς του έτσι μεγαλύτερη ευελιξία κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Στην πραγματικότητα, ήταν η πιο επίπεδη εξωτερική σόλα και η πιο ελαφριά κατασκευή αυτής της έκδοσης που έκαναν το Samba ιδανικό για ένα νέο άθλημα, γνωστό ως futsal, το οποίο σάρωσε την ηπειρωτική Ευρώπη εκείνη την εποχή.
Η ιδανική μπότα για φούτσαλ
Το φούτσαλ ξεκίνησε τη δεκαετία του 1930 στην Ουρουγουάη, όπου αναπτύχθηκε από έναν δάσκαλο ονόματι Juan Carlos Ceriani. Ήθελε να κάνει το ποδόσφαιρο πιο προσιτό, ιδίως για τα μέλη της τοπικής του YMCA, και έτσι επινόησε μια έκδοση για κλειστό χώρο που βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στους κανόνες του παραδοσιακού παιχνιδιού, αλλά ενσωμάτωσε επίσης εκείνους από το μπάσκετ, την υδατοσφαίριση και το χάντμπολ για να ταιριάζει σε μικρότερους αγώνες και ομάδες πέντε ατόμων. Αν και αρχικά σχεδιάστηκε για να παίζεται σε γήπεδο μπάσκετ, πολλοί άλλοι κλειστοί χώροι αποδείχθηκαν κατάλληλοι για το άθλημα, καθιστώντας ευκολότερη την οργάνωσή του, καθώς οι αγώνες μπορούσαν να διεξαχθούν σε περισσότερες τοποθεσίες ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Το άθλημα αυξήθηκε γρήγορα σε δημοτικότητα σε όλα τα έθνη της Νότιας Αμερικής που αγαπούσαν το ποδόσφαιρο και τελικά έφτασε στη Δυτική Ευρώπη μέσω μεταναστών που εγκαταστάθηκαν στην Ισπανία και την Πορτογαλία κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970. Καθώς το φούτσαλ μετακινήθηκε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ιστορία του συνδέθηκε με την ιστορία του adidas Samba, του οποίου η πιασάρικη εξωτερική σόλα και η ελαφριά, αντιδραστική αίσθηση το έκαναν ιδανικό για τη γρήγορη φύση του παιχνιδιού. Η δερμάτινη μύτη του με το χαμηλό προφίλ, τώρα με τη χαρακτηριστική επικάλυψη σε σχήμα Τ, παρείχε επίσης στον χρήστη την ικανότητα να επιτυγχάνει υψηλά επίπεδα ελέγχου της μπάλας από κοντά, επιτρέποντάς του να ντριμπλάρει και να ελίσσεται σε στενούς χώρους και επιβραβεύοντας τις τεχνικές ικανότητες του κάθε παίκτη. Εκείνη την εποχή, κανένα άλλο παπούτσι δεν υποστήριζε τους παίκτες του φούτσαλ σε μια σειρά από εσωτερικές επιφάνειες, οπότε ήταν η πρώτη επιλογή για πολλούς μέχρι τη δεκαετία του 1990, όταν άλλες μάρκες άρχισαν να παράγουν υποδήματα ειδικά για το άθλημα.
Η μετατροπή του σε αθλητικό παπούτσι lifestyle
Περίπου την ίδια εποχή που το Samba έκανε όνομα στα γήπεδα φούτσαλ της Ευρώπης, άρχισε η αξιοσημείωτη μετάβασή του από λειτουργική μπότα ποδοσφαίρου σε μοντέρνο παπούτσι lifestyle. Αυτή η αργή αλλαγή ξεκίνησε από τους λεγόμενους "Casuals", οι οποίοι εμφανίζονταν τακτικά στις κερκίδες των αγγλικών ποδοσφαιρικών συλλόγων στα τέλη της δεκαετίας του '70 και τη δεκαετία του '80. Πριν από την παρακολούθηση των αγώνων, τα μέλη αυτής της υποκουλτούρας φορούσαν το χαρακτηριστικό "clobber" - επώνυμα ρούχα από ευρωπαϊκές μάρκες όπως η adidas, η Lacoste και η Fila, τα οποία είχαν αποκτήσει ακολουθώντας τις ομάδες τους κατά τη διάρκεια των εκστρατειών τους στο Ευρωπαϊκό Κύπελλο και το Κύπελλο UEFA. Η ιδέα ήταν να φαίνονται καλύτερα από τις αντίπαλες ομάδες οπαδών επιλέγοντας μοναδικά είδη ένδυσης, ενώ τα παπούτσια adidas ήταν μια δημοφιλής επιλογή. Καθώς το στυλ διαδόθηκε στην ευρύτερη κοινωνία, η Samba μπορούσε να δει κανείς στους δρόμους πόλεων όπως το Λίβερπουλ και το Λονδίνο, οι οποίες είχαν μερικές από τις πιο επιτυχημένες ευρωπαϊκές ομάδες της εποχής.
Το αγαπημένο της Britpop
Ενώ η casual υποκουλτούρα ήταν εν μέρει υπεύθυνη για την άνοδο της adidas στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά τη δεκαετία του 1980, ήταν μια μουσική επιρροή που την κράτησε επίκαιρη κατά την επόμενη δεκαετία, καθώς η Britpop σάρωσε τη χώρα. Ένα κατεξοχήν βρετανικό πολιτιστικό κίνημα, αυτή η φωτεινή, πιασάρικη μορφή μουσικής κυριάρχησε στη χώρα στα μέσα της δεκαετίας του '90, με τα αντίπαλα συγκροτήματα Oasis και Blur να πρωτοστατούν. Έχοντας την ίδια καταγωγή από την εργατική τάξη με τους Casuals, οι επαναστάτες αδελφοί Gallagher εμφανίζονταν συχνά στη σκηνή με παπούτσια adidas όπως το Samba, και το μοντέλο συνδέθηκε γρήγορα με τη Britpop, καθιστώντας το αγαπημένο των οπαδών του είδους.
Hip hop και η κοινότητα του σκέιτμπορντ
Εν τω μεταξύ, στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Samba είχε επίσης γίνει δημοφιλής μέσω ενός διαφορετικού είδους μουσικής: του χιπ χοπ. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '80, οι Run-DMC θεωρούνταν ένα από τα καλύτερα συγκροτήματα της χώρας και συχνά εμφανίζονταν στις συναυλίες τους με αθλητικά παπούτσια adidas στα πόδια τους. Παρόλο που το ιδιαίτερο αγαπημένο τους ήταν το Superstar, το τραγούδι My Adidas του 1986 του συγκροτήματος εξέθεσε τη μάρκα σε ένα πιο παγκόσμιο κοινό, ειδικά αφού οδήγησε σε μια συμφωνία-ορόσημο μεταξύ των δύο εταιριών για την υποστήριξη της Adidas. Μέσω αυτής της συνεργασίας, η Samba βρήκε τελικά το δρόμο της στον κόσμο του skateboarding, καθώς η κουλτούρα του hip hop συνδέθηκε με το επαναστατικό άθλημα κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του '80 και του '90. Ακριβώς όπως και οι ποδοσφαιριστές, οι skaters χρειάζονται εξαιρετική πρόσφυση και αντιδραστική αίσθηση κάτω από το πέλμα, ώστε να μπορούν να ελέγχουν αποτελεσματικά τη σανίδα, καθιστώντας το Samba ένα εξαιρετικό παπούτσι για skate. Ήθελαν επίσης ένα συγκεκριμένο είδος στυλ που να ταιριάζει με τον τρόπο ζωής του σκέιτ και η υποστήριξη της Run-DMC τους το έδωσε αυτό. Παρόλο που η έκδοση του Samba για skating δεν κυκλοφόρησε μέχρι το 2017, όταν κυκλοφόρησε το Samba ADV, η adidas δημιούργησε ένα μοντέλο γνωστό ως Busenitz το 2006, το οποίο απευθυνόταν ειδικά στους skaters. Πήρε το όνομά του από τον Αμερικανό boarder, Dennis Busenitz, ο οποίος ήταν μια εξέχουσα φιγούρα του αθλήματος στα τέλη της δεκαετίας του '90 και όχι μόνο, και πήγαινε κόντρα στην τάση της εποχής για βουλκανισμένα παπούτσια skate, καθώς βασιζόταν στο Samba, το οποίο είχε μια πιο ανθεκτική cupsole που παρείχε υποστήριξη για όσους ήθελαν να κάνουν skate και να εκτελούν κόλπα με βαρύτερα χτυπήματα, όπως το ollieing σε μεγάλες σκάλες ή το grinding rails δίπλα σε μεγάλα drops.
Επιστροφή στο mainstream
Μέχρι τη δεκαετία του 2000, το adidas Samba είχε ήδη διανύσει ένα επικό ταξίδι μέσα από μυριάδες κουλτούρες και αθλήματα, φτάνοντας μέχρι και στη μεγάλη οθόνη, όταν ο Ewan McGregor φόρεσε ένα μπορντό Samba Super στην ταινία Trainspotting του 1996, αλλά η ιστορία του δεν τελείωσε εκεί. Μετά από μερικά ήσυχα χρόνια, η σιλουέτα επέστρεψε στη δεκαετία του 2010, όταν η adidas την επανέφερε στις ποδοσφαιρικές της ρίζες με το Samba Super Battle Pack, το οποίο κυκλοφόρησε το 2014 για να γιορτάσει την επιστροφή του Παγκοσμίου Κυπέλλου στη Βραζιλία για πρώτη φορά από το 1950. Την ίδια χρονιά, η μάρκα τίμησε τη σιλουέτα χρησιμοποιώντας την ως βάση για την πρώτη πλεκτή ποδοσφαιρική μπότα: την Samba Primeknit. Διασημότητες όπως η Kate Moss σύντομα άρχισαν να το φορούν ξανά ως αντικείμενο μόδας και έγινε ένα δημοφιλές μέλος της σειράς adidas Originals, η οποία τιμά τις σιλουέτες κληρονομιάς της μάρκας. Ακόμα και μετά από τόσα χρόνια, η μινιμαλιστική αισθητική του Samba εξακολουθούσε να το καθιστά ένα ευέλικτο παπούτσι που μπορούσε να συνδυαστεί με οποιοδήποτε στυλ, ενώ η βαθιά ιστορία του γοήτευε όσους ενδιαφέρονταν για την κουλτούρα των sneakers. Η γκάμα των χρωμάτων άρχισε να διευρύνεται και ακόμα περισσότερες διασημότητες απεικονίστηκαν με αυτό, όπως ο A$AP Rocky, ο Frank Ocean και ο Jonah Hill. Εν τω μεταξύ, η adidas συνεργάστηκε με μάρκες αθλητικών ειδών, streetwear και lifestyle, όπως η Oyster Holdings και η Fiorucci, για να δημιουργήσουν νέες ευρηματικές εκδοχές του κλασικού παπουτσιού.
Μια σημαίνουσα συνεργασία
Ήταν συνεργασίες όπως αυτές που είδαν το adidas Samba να αποκτά ισχυρά ερείσματα στον κόσμο της μόδας γύρω στις αρχές της δεκαετίας του 2020, και πριν περάσει πολύς καιρός είχε εξελιχθεί σε ένα πραγματικά παγκόσμιο φαινόμενο. Ο καταλύτης για τη ραγδαία άνοδό της ήταν μια συλλογή που δημιουργήθηκε με την Αγγλίδα σχεδιάστρια μόδας Grace Wales Bonner και την ομώνυμη πολυτελή μάρκα της. Τα κομψά αθλητικά παπούτσια adidas της Bonner ήταν εμπνευσμένα από τη βρετανο-τζαμαϊκανή κληρονομιά της και συνδύασαν με επιτυχία τη ρετρό αθλητική αισθητική του Samba με στοιχεία υψηλής μόδας μέσω ενός συνδυασμού περίπλοκων ραφών και κλασικών χαρακτηριστικών, όπως η αναδιπλούμενη γλώσσα, που είχε εμφανιστεί σε προηγούμενες εκδόσεις του παπουτσιού. Η εκπληκτική συνεργασία Wales Bonner συνεχίζεται εδώ και αρκετά χρόνια και κάθε νέα απόχρωση φαίνεται να είναι πιο περιζήτητη από τις προηγούμενες, εξασφαλίζοντας ότι το Samba παραμένει μια δημοφιλής επιλογή μόδας μεταξύ των νεότερων γενεών.
Ευρεία γκάμα σχεδίων
Μετά τα πρώτα Wales Bonner Sambas, όλοι, από τον skater Jason Dill μέχρι τον παραγωγό δίσκων Pharrell WIlliams, το καναδικό στούντιο σχεδιασμού JJJJound, ο παραγωγός πολυτελών vintage ενδυμάτων Sporty & Rich και ακόμη και η ποδοσφαιρική ομάδα Ajax θέλησαν να συμμετάσχουν στη σιλουέτα, με τον τελευταίο από αυτούς να συνεργάζεται με την οικογένεια του Bob Marley για να αποτίσει φόρο τιμής στον θρύλο της reggae. Παράλληλα, η adidas διαφοροποίησε ακόμη περισσότερο τη σειρά Samba με μια επιλογή εναλλακτικών μοντέλων. Εκτός από το Samba OG, το οποίο διατήρησε την αγαπημένη casual εμφάνιση, και το μοντέλο ADV για skating, υπήρχε το Velosamba, το οποίο ήταν βελτιστοποιημένο για ποδηλασία, και το Classic, του οποίου η μακριά, αναδιπλούμενη γλώσσα, η ελαφριά κατασκευή και η σόλα με ένεση EVA το έκαναν πιο προσαρμοσμένο στο futsal. Το πιο ογκώδες, πιο street-ready Samba Super παρέμεινε μέρος της συλλογής και προστέθηκε το Samba RM, του οποίου η σόλα περιείχε την τεχνολογία adidas BOOST για να είναι πιο μαλακή και να ανταποκρίνεται καλύτερα, καθώς και γυναικείες αποκλειστικότητες όπως το Sambarose, το οποίο είχε σόλα πλατφόρμας.
Σύγχρονες τάσεις
Ξαφνικά, το Samba ήταν το lifestyle sneaker της εποχής. Fashion icons όπως η Bella Hadid, η Kendall Jenner και η Kaia Gerber το έκαναν μέρος της αυξανόμενης τάσης της "καθαρής κοριτσίστικης αισθητικής", φωτογραφίζονταν φορώντας το παπούτσι όταν έβγαιναν δημόσια και εμφανίζονταν με αυτό στους λογαριασμούς τους στα social media. Αυτό κατέστησε το Samba must-have για τους οπαδούς τους και πολλούς άλλους νέους, ενώ η αθλητική του κληρονομιά έφερε ακόμη μεγαλύτερη απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου αποτέλεσε βασικό κομμάτι του blokecore style. Το blokecore, που εμφανίστηκε ενόψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2022, ήταν κατά κάποιο τρόπο μια αναδρομή στην casual υποκουλτούρα και στην ποδοσφαιρική ιστορία της adidas, καθώς συνδύαζε το Samba με παλιές φανέλες ποδοσφαίρου και Levi's. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα ποδοσφαιρικά κινήματα, όμως, αυτό ήταν παγκόσμιο, καθιστώντας τη Samba πανταχού παρούσα στις πόλεις όλου του κόσμου. Με το μοντέλο να διεισδύει στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης από όλες τις πλευρές, το 2023 ήταν η μεγαλύτερη χρονιά του μέχρι σήμερα, ιδιαίτερα μετά την ανακοίνωση της Wales Bonner για μια νέα έκδοση ponyskin τον Νοέμβριο, η οποία κατέδειξε τον σημαντικό αντίκτυπο που είχε η συνεργασία στην ευημερία του Samba.
Συνεχής επιτυχία
Η απίστευτη άνοδος της adidas Samba δεν έδειξε σημάδια επιβράδυνσης το 2024, ακόμη και μετά την απειλή του πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου, Ρίσι Σουνάκ, να βλάψει την αξιοπιστία της, φορώντας την κατά τη διάρκεια μιας διαβόητης πλέον συνέντευξης. Το αθλητικό παπούτσι συνέχισε να εμφανίζεται σε όλους τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, με influencers και fashion brands να γράφουν ολόκληρα άρθρα για το πώς να στυλιζάρουν την εμβληματική σιλουέτα. Η Adidas τίμησε τη μεγάλη ποικιλία παραλλαγών του Samba επαναφέροντας το Samba Millenium του 2009 μετά από συνεργασία με την αμερικανική εταιρεία ρούχων υψηλής ποιότητας Adsum στα τέλη του 2023, ενώ επέκτεινε και τις συνεργασίες της στο skating, συνεργαζόμενη με τον ανερχόμενο skateboarder Kader Sylla. Στη συνέχεια, η μάρκα αύξησε και πάλι τη γοητεία της στη μόδα, όταν συνεργάστηκε με τον πολυκαταστηματάρχη λιανικής Dover Street Market και αξιοποίησε τις ποδοσφαιρικές της διασυνδέσεις δημιουργώντας μια σειρά χρωμάτων με τον πρεσβευτή της μάρκας Lionel Messi.
Ένας δάσκαλος της αλλαγής
Παρά την ηλικία του, το adidas Samba διατήρησε την επιτυχία του μέσα σε περισσότερα από 70 χρόνια ιστορίας, φτάνοντας στη σύγχρονη εποχή ως ένα από τα πιο δημοφιλή sneakers της δεκαετίας του 2020. Η απίστευτη ιστορία του το έχει οδηγήσει από τα παγωμένα γήπεδα του ευρωπαϊκού χειμώνα στα γήπεδα φούτσαλ της δεκαετίας του '70 και στις κερκίδες του ποδοσφαίρου της δεκαετίας του '80, μέσω των σκηνών του πατινάζ και της Britpop της δεκαετίας του '90, μέχρι την κουλτούρα των διασημοτήτων της δεκαετίας του 2010 και τις διαρκώς μεταβαλλόμενες τάσεις της μόδας της δεκαετίας του 2020. Η καθαρή αισθητική, το ευέλικτο στυλ και η vintage αθλητική γοητεία της Samba συνεχίζουν να προσελκύουν νέους οπαδούς, αλλά η αξιοσημείωτη ικανότητα της σιλουέτας να αλλάζει μαζί με την εποχή είναι το ισχυρότερο χαρακτηριστικό της και αυτό που θα εξασφαλίσει την επιτυχία της προς όποια κατεύθυνση κι αν κινηθεί το τοπίο της μόδας.